Vilken antidepressiv medicin är säkrast med biverkningar?

Mer
19 år 3 månader sedan #8878 av bara_på_låtsas
Vilken medicin är säkrast med biverkningar egentligen? Det verkar ju vanligt med inkontinens och håravfall på alla....i.a.f om man snackar med folk som testat. Och hur kul är det att bli drabbad av nåt sånt? Jag vet ju att jag bara skulle få mer ångest om jag råkade ut för jobbiga biverkningar, jag blir hypokondrisk och dör nästan om nåt händer. Men jag måste nästan testa medicin snart, det här går inte. Jag kan inte känna glödje alls längre hur mycket jag än försöker, det är bara terror dygnet runt och det är inget värdigt liv...jag vill ha tillbaka min livskvalité, jag vill så gärna kunna leva igen! Vilken antidepressiv medicin rekommenderar ni? Snälla hjälp mig.
Mer
19 år 3 månader sedan #8879 av Evillynn
Mer
19 år 3 månader sedan #8884 av Admin1
Det som används mest och är billigast heter Citalopram eller Cipramil. Det har används mycket nu i 10 år. Jag har prövat det några gånger och den enda biverkan jag noterade var lätt illamående i början. För att minska risken för illamående så tar man det i halv dos första dagarna. Det hade en god lugnande effekt som kom efter en timme eller så. Det hade bra effekt också mot tvångstankar och depression. Jag tyckte att den hade bäst effekt första gången jag prövade det sedan blev det lite sämre.

Zoloft är snarlikt Cipramil, men lite dyrare. Det används också ganska mycket.
  • Kajsa
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #12171 av Kajsa
Jag har också ätit cipramil och det var inte bra alls för mig. Jag fick såna enorma sömnsvårigheter. Jag drömde de konstigaste drömmarna och några gången "fastnade" jag i en dröm. Jag drömde något om och om igen, drömmen började med att jag vaknade i min säng och gick upp och skulle duscha sen hände det en mass ajobbiga saker. Till slut lärde jag mig att jag drömde och försökte att inte vakna utan följa med drömmen fast det var läskigt (jag tror jag hade läst att det var bra att göra så om man "fastnade" så att drömmen fick "prata klart") och det hjälpte en stund och drömmen blev behagligare, jag trodde jag hade övervunnit drömmen men sen blev det bara otrevligt igen. I drömmen skrek jag åt folk runt omkring mig att väcka mig och dunkade huvudet i golvet. Jag vet inte hur många gånger drömmen spelades om och om igen det var jätte läskigt! Jag var så skraj när jag väl vaknade för jag vågade knappt tro att jag var vaken, var tvungen att be en kompis att slå mig, när jag kände att det gjorde ont förstod jag att jag var vaken, det var så skönt. Men drömmarna fick mig att försöka ta livet av mig, de passade inte alls för mig.

Men jag har haft sömnsvårigheter sen jag var ett så det kanske funkar bättre om man inte har det problemet innan. Sen drack jag också väldigt mkt vilket nog också påverkade.

Jag tror annars att zoloft är bättre, jag har inte prövat det själv men många jag känner som testat både cipramil och zoloft säger att zoloft är bättre!

Men som sagt; för att just jag får vissa biverkningar behlver inte betyda att du får det.
Mer
19 år 1 månad sedan #12179 av Tikki
Hej
Cipralex är en vidareutveckling av cipramil och funkar bra på många.
Efexor ska också vara väldigt effektiv.
Men tänk på att antidepp kan försämra en i början.
Sköt om Dig.
Mer
18 år 5 månader sedan #27576 av __Vingklippt__angel_
Svar från __Vingklippt__angel_ i ämnet zoloft...
testa Zoloft...för den funkade för mej... men jag vet ju inte vad som funkar för dej...