Seroquel och arbetslivet

Mer
15 år 8 månader sedan #145040 av Kickan
Jag har nu tagit seroquel i några månader 300 mg mot bipolära skov. De senaste två månaderna har jag kännt mig stabilare än på mycket länge. Framförallt har tankarna inte skenat iväg med mig. Jag känner mig mer sansad kan man säga.

Men det finns nackdelar som jag misstänker har med medicinen att göra: Jag är fruktansvärt trött. Orkar sällan vara vaken längre än till nio på kvällarna. På morgnarna funkar jag hyfsat bra på jobbet, men efter lunch får jag kämpa för att inte ramla ihop. Jag har ett IT-jobb där jag måste hålla igång flera aktiviteter samtidigt, man ska vara nogrann och minnet är ett viktigt "verktyg". Jag tror att dessa förmågor försämrats sedan jag började med seroquel.

Finns det någon med erfarenhet av seroquel och arbetslivet? Går det att kombinera?
Mer
15 år 8 månader sedan #145355 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel och arbetslivet
Vilken sorts Seroquel tabletter använder du? Det har kommit depåtabletter, som man doserar en gång dagligen och till kvällen enbart. Det var någon här, som använder dem och var ej längre trött på dagarna. Kanske ett alternativ att pröva för dig.
  • Besökare
  • Besökare
15 år 8 månader sedan #145369 av
Svar från i ämnet Seroquel och arbetslivet
Seroquel är en Zombiemedicin i höga doser. Den är stämningsreglerande och har en ångestdämpade effekt. Det bästa är att klara sig utan medeciner överhuvudtaget, men måste en människa så måste det vara så anser psykiatrin. Jag tror att som tankar kan döda så kan också tankar växa om man vänder på sitt sätt att tänka. Psykiatrin själper och inte hjälper. Psykiatrin älskar att se oss som zombier för då kan dom utöva sin makt mera som är behag för dom i livet, men inte i efterlivet. ha ha :twisted: Nu vill dom :evil: = Går inte. Försent!!! :D
Mer
15 år 8 månader sedan #145579 av Libellule
Svar från Libellule i ämnet Seroquel och arbetslivet
Jag hade länge vanliga Seroquel-tabletter och stod senast på 600 mg per kväll. Gissa om jag hade svårt att ta mig ur sängen på morgonen.

Men nu har jag övergått till 600 mg depot, sedan ca två veckor, och jag märker redan skillnad. Jag vaknar som en normal människa! Så be om depot-tabletterna, men du kanske får be snällt för de är jäääkligt dyra. 1900 kr för ett paket. Tur man har frikort.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
15 år 8 månader sedan #145589 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Seroquel och arbetslivet

Admin1 skrev: Vilken sorts Seroquel tabletter använder du? Det har kommit depåtabletter, som man doserar en gång dagligen och till kvällen enbart. Det var någon här, som använder dem och var ej längre trött på dagarna. Kanske ett alternativ att pröva för dig.


Jag har Seroquel depot och känner mig inte trött på dagarna.
Mer
15 år 8 månader sedan #145603 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Seroquel och arbetslivet
Hej,

Det är självklart och väldigt förståeligt att det är svårt att på heltid stanna kvar i arbetslivet både med erfarenhet av den här sortens sjukdomar och att dessutom hantera medicinering, i synnerhet med neuroleptika.

Jag vet inte, det sägs att Seroquel är vanlig medicin vid bipolär sjukdom, är det något som du hör till? Vid bipolära och affektiva tillstånd är en klassisk medicinering Litium med tillägg av neuroleptika i lågdos, ibland med bara Litium.

Litium som stämningsstabiliserande fungerar väl för mig. Jag blir inte trött. Den jämnar ut humöret litet, skyddar kanske bättre mot topparna än svackorna.

Jag medicinerar även med Seroquel. Jag håller med om att Seroquel i hög dos är väldigt sederande. Det fanns biverkningar som jag inte tyckte om och har kämpat med. Bland annat problem med magkatarr och med muskelstelhet, myrkrypningar, munsveda, yrsel, hjärtklappning, dimsyn (vid hög dos). Trötthet ibland, men inte så uttalad som tidigare med Haldol.

Du är beundransvärd som orkar att arbeta ändå. Kanske hjälper det dig att du har ett intressant och högkvalificerat yrke.

Själv arbetade jag i 7 år som läkarsekreterare och vantrivdes något fruktansvärt med mina kollegor. Det var stora problem i arbetsgruppen, bara kvinnor. Det om det. Jag hade otur och hamnade på fel ställe, fick skov av sjukdomen, började regelbunden medicinering, trodde jag skulle bli "normaliserad", men gick in i fel roll, var alldeles för ambitiös, ensidigt skrivarbete, till slut fick även problem med nacke, rygg, armar, handleder (och där underlättade det inte att neuroleptika faktiskt kan ha en viss effekt på muskeltonus).

Kortfattat kan jag säga om mina erfarenheter de senaste 7 åren följande:

-För mig gick det inte att samtidigt gå kvar på en trist arbetsplats där taket var lågt, att samtidigt bara ha en roll som en skrivande robot vid tangentbordet, och att samtidigt medicinera med tunga neuroleptika. Sedation kombinerad med slavarbete, det var inte mänskligt. Jag var som en levande död i många många år. Stress och neuroleptika i kombination under en lång tid. Hmmmm.... Haloperidol........

- Efter en krash kan man inte bara svälja pillren och fortsätta gå till jobbet precis som förut. Det är väldigt viktigt att kunna trivas med kollegerna och att dra ned på tempot, vara väldigt medveten om alla tendenser till att gå upp i varv. Regelbundna måltider, sömn, motion.

- Psykologi som metod. Även som pillertrillare måste jag lära mig att hantera känslorna som kommer och går, som för alla människor. Terapi i aktiv vardaglig tillämpning är det bästa. Jag behöver komma ihåg att sätta gränser både för mig själv och för andra, på ett respektfullt sätt. Att stå upp för mitt eget utrymme, tid för mig, avslappningsmetoder, motion, sjukgymnastik. Att aktivt kunna avvisa påträngande tankar.

/Sofie