Fluanxol

Mer
20 år 1 månad sedan #615 av D
Svar från D i ämnet Fluanxol
Ja det kan vara väl investerade pengar.
Skrämmande tycker jag att många inte fått någon patientutbildning.

Kanske man skulle ta reda på vilka landsting som fungerar "sämst" på just patientutbildning och placera dem på en lista.

En vårdens svarta lista :rolleyes:

I min stad tycker jag att det har fungerat hyfsat.
Mer
20 år 1 månad sedan #644 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fluanxol
Det gjordes en studie för några år sedan och då hade bara 50 % fått patientutbildning. Jag tror att siffran är något högre nu. Patientföreningarna kunde engagera sig tycker jag nu, när det finns patientutbildning via dator. De kunde ju ta betalt av Landstingen för varje person de utbildar.

Schizofreniförbundet håller på med en kartläggning av schizofrenivården ,PPP, enligt särskilda formulär. Det kommer att resultera i en slags rangordning tror jag för så gjorde de i USA, där systemet använts tidigare. I denna kartläggning så gås det mesta igenom och patientutbildning är bara en liten del av denna granskning.

Att följa hur kognitiv beteendeterapi används är nästan viktigare, eftersom det har starkare effekt än patientutbildning. Dessutom är det väldigt få, som får det idag.

Admin
Mer
20 år 1 månad sedan #647 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Fluanxol
kan KBT hjälpa vid schizofreni, eller hjälper det bara på symptomen?

jag åt fluaxol i ett par år, gillade den inte...
Mer
20 år 1 månad sedan #648 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fluanxol
Kognitiv beteendeterapi (KBT) har effekt både på symptom och återfall. Effekten är ungefär lika stor som antipsykotika. Det finns dock flera olika sorters KBT. KBT kan ske enskilt eller i grupp. I England säger man att det skall bestå av minst 11 tillfällen under 6 månader. Det är alltså inte så dyr behandling. Nackdelen är att effekten är inte bevisad för perioder längre än 1 år och att bara c:a 4 % av psykologerna i Sverige kan metoden.

Admin