zeldox

  • t-rex
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 1 månad sedan #708 av t-rex
zeldox skapades av t-rex
Tjenare!
Jag har ätit zeldox(40mg*2) i drygt två veckor nu.Jag känner att min mästa ångest har försvunnit och jag är lugnare.Jag gick först på zyprexa,men gick upp 10 kilo,sedan fick jag byta till zeldox.Använder även efexor depot mot depression. Det värsta med min psykos är att jag får såna värmehettningar i ansiktet när jag blir stressad, börjar tala osammanhängande. Jag hör röster också,som ständigt säger att jag är trakasserad, men zeldoxen har gjort det lite bättre.Jag är på rätt väg,men det är en lång väg kvar.
Mer
20 år 1 månad sedan #709 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet zeldox
Välkommen!

Zeldox rekommenderas när man fått kraftig viktuppgång 4-7 kg av medel typ Zyprexa, som kan ge kraftig viktökning hos vissa. Zeldox är det antipsykotikum som ger praktiskt taget ingen viktuppgång. Det är bra att det finns ett sådant alternativ för stor viktuppgång kan ju vara problematisk.

Efexor kan ibland ge kärlvidgning som biverkan. Det kan visa sig som rodnad och värmekänsla och du kan ju diskutera detta med läkaren. Det finns ju många olika antidepressiva att pröva.

Om du har besvär av hörselhallucinationer, så kan du ju efterfråga kognitiv beteendeterapi, som har effekt mot sådana symptom. Det är en psykologisk behandling.

Om du påverkas negativt av stress så skall det finnas stresshanteringsövningar, som någon psykolog på kliniken kanske kunde ge dig.

Kom ihåg också att motionera t.ex. promenera en timme per dag. Det påstås motverka stress och är välgörande.

Vad beträffar hörselhallucinationer, så tyckte jag själv i början att jag besvärades av det ibland därför att jag lyssnade efter rösterna. Försök att undvika att vara nyfiken och lyssna. Det finns också olika sätt att motverka rösthallucinationer på egen hand .t.ex. lyssna till radio, titta på TV, samtala med någon.
se:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... as-roester

Ät gärna en multivitamintablett t.ex. Vitaplex-Mineral, som innehåller bl.a folsyra. Folsyra kan förstärka effekten av antidepressiva.

Ät gärna sill, makrill eller lax minst 2 gånger i veckan. De innehåller omega-3 fetter, som det kan råda brist på vid många psykiska sjukdomar.

Att ha en daglig sysselsättning är också viktigt. Fråga om den möjligheten finns.

Admin