ADHD medicin??

Mer
12 år 6 månader sedan #438118 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ADHD medicin??
Jag är lite tveksam att man vid ADHD kombinerar med vilket antipsykotikum som helst. Jag undrar om man inte borde göra som vid Parkinson och enbart använda Clozapine. Andra antipsykotika anses inte bra vid Parkinsons.
Mer
12 år 6 månader sedan #438244 av Vatten
Svar från Vatten i ämnet ADHD medicin??
Att kombinera ADHD medcin med neuroleptika sker nog ganska så sällan vid renodlad ADHD, såvitt jag känner till det det mest vid tourettes syndrom (ability) och asperger syndrom som små doser av risperdal har använts. Dock är det nog som helhet ovanligt och inget man strävar efter.
Mer
12 år 6 månader sedan #438311 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ADHD medicin??
Det är väl vid psykossjukdom och ADHD som man kombinerar ADHD-medicin och antipsykotika. Här är det med folk med Aspergers som verkar få kombination. Vid Aspergers har man annars oftast kortvarigare psykoser utlösta av stress.
Mer
12 år 6 månader sedan #438932 av Vatten
Svar från Vatten i ämnet ADHD medicin??

Admin1 skrev: Det är väl vid psykossjukdom och ADHD som man kombinerar ADHD-medicin och antipsykotika. Här är det med folk med Aspergers som verkar få kombination. Vid Aspergers har man annars oftast kortvarigare psykoser utlösta av stress.

Det är möjligt, men det är i så fall mer än jag känner till, men normalt en kombination man försöker undvika, när ADHD är en diagnos och det finns flera som tourettes, Aspergers och för den delen även schizofreni och ADHD.

Att behandla ADHD och samtidig Schizofreni bör rent teoretiskt rymma sådana moment i högre grad. Vill du vidareutveckla fördelen med vissa neuroleptika kontra andra ? Har du kännedom om någon kombination som är speciellt usel eller tveksam?