Min vän

Mer
18 år 9 månader sedan #19630 av fransman
Min vän skapades av fransman
Jag skriver från Frankrike. Min vän som bor i Stockholm lider av schizofreni. Sedan ett år tillbaka måste hon ta ett läkemedel som kallas för Trilafon-Perphenazine (Lag om Psykiatrisk Tvångsvård, LPT). Problemet är att hon vill bli gravid. Jag har kollat att det trots allt är möjligt med det läkemedlet. Hon har redan två barn. Eftersom hon här i Sverige är klassad som sinnessjuk tog myndigheterna brutalt hennes andra barn för fem år sedan. Barnet bor nu i en fosterfamilj. Om hon är med barn igen är jag rädd för att myndigheterna tvingar henne att göra abort eller för att de tog barnet en gång till. Detta kunde förstöra henne helt.
Vet någon något om det ?
Mer
18 år 9 månader sedan #19662 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min vän
De som kan detta ämne verkar vara på semester, men jag har svårt att tro att hon kan tvingas till abort. Däremot kanske hon kan förlora vårdnaden om barnet, men det beror nog mycket på hur hon mår nu jämfört med tidigare för 5 år sedan.

Den gamla typen av antipsykotika som Trilafon kan hos en del fungera som p-piller och förhindra graviditet, men det kan variera från person till person samt bero på dosen.
  • skötaren
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19664 av skötaren
Svar från skötaren i ämnet Min vän
Som Admin skrev kan ingen tvingas till att göra abort eller begå sterilisering. Så om hon biologiskt kan få barn finns inga hinder för det.
Att behålla barnet är en annan femma. Då gäller Bla LVU (Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga). Om man inte klarar av att ha barn kan socialtjänsten bestämma att barnet skall omhändertas. Detta sker om man misshandlar barnet fysiskt eller psykiskt oavsätt om det är avsiktligt eller ej.
Slår man barnet (med flit) är det ju en avsiktlig misshandel, men om man (vilket jag bevittnat) bär barnet i ena foten, tappar barnet på huvudet och plockar upp honom/henne utan att förstå att man äventyrar barnets hälsa, misshandlar man barnet oavsiktligt. Detsamma gäller psykisk misshandel (att den kan ske oavsiktligt).
För att LVU skall kunna tillämpas krävs att föräldrarna vägrat vård, den är en förlängning av av SoL (socialtjänstlagen) som tillämpas vid frivillig vård.
Men med socialtjänstens rättighet att placera barn kommer också skylldigheter. Exempelvis skall placeringen kontroleras så att barnen hamnar hos lämpliga människor...

I exemplet ovan beskrev jag ett spektakulärt exempel, det kan givetvis handla om mindre saker. Men för att beskriva oavsiktlig misshandel tog jag detta.

Du kan läsa mer om LVU på:
www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900052.HTM

eller kolla på:
www.notisum.se och söka efter den lag du är intresserad av.

Hoppas allt går bra för din vän.
Mer
18 år 9 månader sedan #19863 av fransman
Svar från fransman i ämnet Tack
Tack alla för upplysningarna. Det börjar bli klarare. I alla fall måste jag mycket prata med henne för jag i synnerhet är rädd för oavsiktliga misshandlingar.