Betablockerare mot ångest?

Mer
13 år 4 månader sedan #360285 av Eos
Ja, går det? Att medicinera bort sin ångest med någon betablockerare?

Jag har ständig ångest och oro, och jag menar verkligen ständig. Jag missar mitt liv.

Förlåt jag är deppig.
Mer
13 år 4 månader sedan #360287 av Geta
Svar från Geta i ämnet Betablockerare mot ångest?
Musiker ska visst använda betablockerare för att klara sin nervositet
vid spelningar.
Mer
13 år 4 månader sedan #360292 av Drummer
Svar från Drummer i ämnet Betablockerare mot ångest?
Beta-blockerare som Inderal t.ex lugnar ner kroppen vid för högt blodtryck. Hjärtklappning, yrsel och darrningar reduceras av Inderal.

När man har mycket ångest så är det som att leva en lögn. Ens rätta personlighet kommer inte fram då och omgivningen får fel bild av den drabbade. Så jag förstår att du går miste om ditt liv. Men ge inte upp. Det blir säkert bättre. Säg till din läkare att nu orkar jag inte mä den här jävla ångesten. Ni måste göra något nu. Att använda benzo är egentligen inte bra, men det borde vara ett sistahandsval när inget annat verkar bita. För det är ju bättre än att gå omkring och ha ångest!
Mer
13 år 4 månader sedan #360405 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Betablockerare mot ångest?
Betablockeraren Propranolol kan användas vid PTSD, som är en speciell sorts ångest. Propranolol används också vid sittångest eller akatisi, som är en biverkan av främst gamla antipsykotika. Annars används väl betablockerare mot adrenalinpåslag för exv konsertmusiker som nämnts här eller vid rampfeber. KBT brukar ge bra effekt mot ångest och kan vara ett alternativ.
Mer
11 år 6 månader sedan #530018 av Mammuten
Nu bumpar jag upp den här gamla tråden, eftersom Fabian ska testa betablockeraren Inderal.

Det medicinen i första hand ska hjälpa mot är hans snabba puls (biverkan av seroquel), men har vi tur som tokar kan den vara ett slags medicinens Kinderägg och i samma veva kapa topparna av ångest, aggression och rastlöshet / akatisi / restless legs.

Jag är nyfiken på hur ni som testat betablockerare upplevt att den fungerat för er.
Mer
11 år 6 månader sedan #530035 av koi
Svar från koi i ämnet Betablockerare mot ångest?
Jag har provat propranolol mot migrän för länge sedan. Den fungerade jättebra på migrän, men det var ingen hjöjdare att ha på jobbet då det satte min puls på 60 slag/minuten punkt. När jag behövde en pulsökning för att jag arbetade fysiskt så hände ingenting och det slutade med att jag kollapsade på golvet helt kraftlös eftersom musklerna inte fick tillräckligt med syre. Fick sluta med den. Men om den hjälper mot ångest vet jag ej, jag hade inte ångest då.