Seroquel - rastlöshet?

Mer
12 år 10 månader sedan #409358 av Kickan
Jag har lite dåligt samvete då jag nästan bara dyker upp i detta fantastiska forum när jag har någon fråga.

Jag har en bipolär 1 diagnos och har fått seroquel i ca två år. För något mindre än ett år sedan fick jag höjt till 900mg depot (efter svår ångest). Det verkar som Seroquelen har gjort mig mycket stabilare humörsmässigt.

För ett par månader sedan började bli vansinnigt rastlös. Framför allt på kvällarna när jag är ensam hemma. Jag sänkte seroquel till 600 mg men har inte märkt någon skillnad alls. Rastlöshet och brist på tålamod förstör mycket. Kan inte koppla av med en bok eller en film.

Jag har en del andra misstankar om biverkningar på Seroquel, men jag tar den viktigaste i det här inlägget. Kan seroquel ge rastlöshet (inga fysiska myrkrypningar)?
Mer
12 år 10 månader sedan #409569 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel - rastlöshet?
Seroquel kan hos en liten andel ge rastlöshet eller akatisi.

Rastlöshet eller akatisi (grekiska som betyder inte sitta) tillhör de besvärligaste biverkningarna av antipsykotika. Ofta börjar det inom tre dagar efter man börjat med medicinen. Man känner sig rastlös och vill ständigt röra på sig. Man kan skifta från den ena foten till den andra eller gå fram och tillbaka. Gamla antipsykotika som Haldol och Siqualone ger oftast denna biverkan, medan den förekommer sällan med nyare sk atypiska antipsykotika utom för högre doser av Risperdal. Zeldox och Abilify kan ibland uppfattas ge rastlöshet, men det är oftast egentligen ökad ångest. Höga doser av antipsykotika och snabba doshöjningar kan utlösa akatisi. Rastlöshet kan ibland feltolkas som psykotisk ångest.

Läs mer här:

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=5&am....php?f=5&t=17039 [/url]<!-- l -->
Mer
12 år 10 månader sedan #409586 av Kickan
Svar från Kickan i ämnet Seroquel - rastlöshet?
Tack, tack Admin 1. Du är alltid att lita på! Kanske är min rastlöshet någon form av ångest. Känner inte igen mig i det där med tre dagar och den är inte hela tiden (fast ofta när jag är själv). Jag har anledning att inte må så bra. Upptäckte cancer i julas och går igenom den ena efter den andra tunga behandlingen. Prognosen är mycket god, men jobbigt är det!
Mer
12 år 10 månader sedan #409791 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel - rastlöshet?
Jag vet att det kan vara svårt att skilja mellan rastlöshet och ångest. Det som kan verka vara rastlöshet av Abilify och Zeldox tros egentligen vara ångest. Dessutom rastlöshet av antipsykotika brukar ofta komma 3 dagar efter det man börjat med preparatet.