Trilafon

Mer
12 år 4 månader sedan #447788 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Trilafon

Leloo skrev: Jag tror inte du har rätt Admin. Trilafon kom på 50-talet medans Seroquel och Abilify räknas till de "smarta" antipsykotikan.


Bland nyare antipsykotikan är det enbart Risperdal, Zyprexa och Solian, som ger 20 % bättre effekt än övriga antipsykotika. Men Triafon ger lika bra effekt som dessa. Fördelen med nyare antipsykotika kan vara lite bättre effekt och mindre risk för extrapyramidala biverkningar samt effekt mot ångest och depression. Nackdelen är att risken för viktökning har ökat, vilket är allvarligt.

Den stora fördelen med nya antipsykotika har varit att man fått en bättre dosering. Med de gamla preparaten kunde man ha väldigt höga doser t.ex 30 mg Haldol istället för 2-4 mg, som är den moderna dosen som rekommenderas idag.
Mer
12 år 3 månader sedan #455233 av ak
Svar från ak i ämnet Trilafon
Jag är faktiskt glad för att jag inte har Trilafon längre. Jag hade Trilafon som injektion under en längre period men såhär i efterhand nu när jag har lite andra mediciner tycker jag att jag blev väldigt aggressiv på Trilafon. Fick knepiga tankar om att skada andra som jag inte hade innan jag fick Trilafon.
Mer
12 år 3 månader sedan #455295 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Trilafon
Man kan reagera väldigt individuellt på antipsykotika. Det finns de som får bättre effekt av Trilafon än nyare antipsykotika, liksom tvärt om. Den antipsykotiska effekten hos Trilafon var kanske för svag hos dig, eftersom du blev aggressiv. Aggressivitet kan uppkomma när man är psykosnära. Antipsykotika brukar ge snabb effekt mot aggressivitet och den effekten kommer snabbare än effekten på psykossymptom.
Mer
12 år 3 månader sedan #455451 av ak
Svar från ak i ämnet Trilafon
Nu är ju saken den att aggressionerna först uppkom när jag ordinerades Trilafon. Jag får vredesutbrott och blir förbannad utan att vara helt varm i huvudet, och "fientlighet" är inte heller nödvändigtvis psykoticism.
Mer
12 år 3 månader sedan #455559 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Trilafon
Jag har kollat i FASS och aggressivitet finns inte rapporterad som biverkan för Trilafon. Du tar inga andra läkemedel som kan påverka?