Effekt av olika neuroleptika

Mer
11 år 8 månader sedan #513114 av rytmdoktorn
Admin!

Hur är det med cisordinol och seroquels effekt är det ungefär detsamma som zyprexa, risperdal och solian?
Mer
11 år 8 månader sedan #513371 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Effekt av olika neuroleptika
Cisordinol och Seroquel är sannolikt svagare än Risperdal, Zyprexa och Solian. Det gjordes en stor studie av antipsykotika och då visade sig att Zyprexa var det preparat som man minst ofta avbröt behandlingen med, medan Seroquel var det man slutade mest med.
Mer
11 år 8 månader sedan #513486 av Nissegossen
På förekommen anledning av att jag först idag har kunnat hämta ut den invega jag skulle ha börjat med i torsdags, men eftersom apoteket inte kunde få fram den förrän idag, så börjar jag med den idag

Om jag fattat rätt, så är invega sederande (tröttande) Jag undrar nu, skall man ta den på morgonen eller kvällen? (Administreras) Vad säger ni som har den, hur gör ni? Jag har nu äntligen fått ut den invega jag skall ha och jag skall ringa öppenvården på fredag och tala om, om jag kan ha den eller inte.

Jag har förstått att den kan ge illamående och yrsel och just pga biverkningarna vill de på fredag veta hur jag mår på den. I så fall om jag ger mitt godkännande på fredag, så är det avhängigt hur stor Trilafondos jag skall ha på mitt Trilafon i nästa vecka. På måndag i nästa vecka skall jag i så fall börja ta en 3mg tablett till om dagen, alltså sammanlagt 6mg/dag. Så i nästa vecka tar jag två invega istället för en och då är min undran den, att tar ni en på morgonen och en på kvällen? Eller tar ni båda på antingen morgon eller kväll?

Jag vill veta detta av dem som har invega.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 8 månader sedan #513489 av Ready
Svar från Ready i ämnet Effekt av olika neuroleptika
Jag har haft Invega och tog den på morgonen fast det hade nog varit bättre att ta den på kvällen eftersom man då kanske sover bort eventuella biverkningar. Det kan ju vara bra att prova den på morgonen så att du under dagen kan lära känna tabletten, d.v.s. undersöka vilka biverkningar den ger. När du väl vet det så kan du ju alltid börja ta den på kvällen.

Du kommer troligtvis inte känna några biverkningar på en så låg dos som 3 mg. Det är inte förrän vid högre doser som biverkningarna kommer.
Mer
11 år 8 månader sedan #513492 av Geta
Svar från Geta i ämnet Effekt av olika neuroleptika
Det är väl bara Abilify som man tar på morgonen, för att den är uppiggande. All annan antipsykotika är väl sederande.
Mer
11 år 8 månader sedan #513497 av Nissegossen
Ready

Eftersom jag från början av nästa vecka skall öka till 2st 3mg tabletter om dagen blir det en doshöjning från det datumet.

Jag har fått höra att man skall ta invega tillsammans med mat?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum