Tardiv dyskinesi?

Mer
11 år 5 månader sedan #538009 av koi
Svar från koi i ämnet Tardiv dyskinesi?
Enligt min läkare kan man få tics av neuroleptika. Jag har tourette så mina tics har kommit tillbaka med storm med Abilify. De försvann med fluanxol, men jag har ju bytt. Men jag står ut med ticsen, har ju haft dem i hela mitt liv och de är en del av mig. Har förresten kommit på vad mitt stammande beror på, det är antagligen touretten som spökar för mig med vokala tics.
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #538017 av Guest
Svar från Guest i ämnet Tardiv dyskinesi?
Om man smackar med munnen och tungan ofrivilligt lipar kan det då bero på början till TD?
Vissa gamla amfetaminmissbrukare blir ju så även i nyktert tillstånd.
Mer
11 år 5 månader sedan #538148 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tardiv dyskinesi?
Ofrivilliga rörelser eller tardiv dyskinesi är en besvärlig biverkan av antipsykotika, som var vanligare förr. Efter minst 3 månaders användning av antipsykotika kan armar, ben, mun, tunga eller bålen röra sig långsamt och okontrollerat och ge onormala ofrivilliga rörelser. Om tardiv dyskinesi inte upptäcks tidigt kan rörelserna bli permanenta. Vanligtvis besväras inte den som drabbas av detta, men det väcker uppseende med konstiga rörelser hos omgivningen.

Läs mer här:
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=5&am....php?f=5&t=17091 [/url]<!-- l -->