Sömnsvårigheter vid Abilify?

Mer
11 år 5 månader sedan #541811 av ikolito
Hej. Jag har på senare tid upplevt sömnproblem. Har ätit Abilify i ungefär 1 månads tid. Det är som att jag sover jätteytligt och har problem att somna om då jag vaknar upp på natten. Är det fler än mig som upplevt detta? Hur gör ni för att råda bot?
Mer
11 år 5 månader sedan #541812 av malin71
Jag hr ju alltid haft sömnsvårigheter så jag vet inte riktigt hur jag har påverkats av just Abilifyn. Men jag tar 2 propavan och 10 mg zopiklon så soverjag iallafall relativt bra.

Har du pratat med din läkare om detta? Har du någon sömnmedicin?

Har hört från andra att de har svårt att sova på Abilify så därför tar man hela dosen på morgonen...
Mer
11 år 5 månader sedan #541817 av ikolito
Jag tar ingen sömnmedicin och har nästan aldrig tagit det. Just som det är nu känns det som att jag vill ha normal sömn eftersom jag har en liten unge på knappt 2 år som ibland vaknar och behöver uppmärksamhet på natten. Jag tar min dos Abilify (10mg) på morgonen men det fungerar inte ändå, Abilify har en ganska lång halveringstid så det spelar kanske inte så JÄTTESTOR roll när man tar den.
Mer
11 år 5 månader sedan #541820 av malin71
Är du ensamstående eller kan din eventuella partner ta hand om barnet om den skulle vakna på natten? Sömn är ju jätteviktigt att få...
Mer
11 år 5 månader sedan #541823 av ikolito
Hon kanske kan ta hand om honom på nätterna. Sen kanske man kan ta någon sömnmedicin som inte gör en 100% nockad? Liksom vaknar man normalt av väckerklockan om man äter sömnmedicin? Jag har i varje fall beskrivit mitt problem i ett mejl som jag har skickat iväg till min kontaktperson på psyk. Har läkartid om en vecka då jag även ska ta upp en sorts oro som jag upplever, som nog är pga. medicin också. Men jag vet att jag även känt en viss oro i magen sen säkert 10 år tillbaka, även innan jag började äta medicin och var psykotisk. Det är nog inte riktigt så kraftig negativ känsla så att det kan definieras som ångest, kom jag och min psykolog fram till, men att det nog kan kallas oro. Dessutom sitter jag ofta och skakar på benet upp och ner och upplever en del annan motorisk oro.
Mer
11 år 5 månader sedan #541825 av malin71
Hoppas att du och din läkare kan komma fram till en bra lösning. Det finns ju sömnmedicin som bara håller i sig några timmar. Det kanske kan vara ett alternativ. Du får se vad läkaren säger helt enkelt.

Jo, visst kan man sitta och skutta med benet lite då och då med Abilify men det är övergående (hos mig iallafall)...