Sömnsvårigheter vid Abilify?

Mer
11 år 5 månader sedan #541828 av koi
Svar från koi i ämnet Sömnsvårigheter vid Abilify?
Har du provat melatonin? Jag tar det på kvällen och kan vakna mitt i natten om någon kommer och väcker mig. Man får en naturlig sömn, det är inget knock-out-piller.
Mer
11 år 5 månader sedan #541831 av ikolito
koi,

Har hört talas om det. Aldrig själv prövat. Det kan nog vara ett alternativ att pröva. Ingår det på högkostnadskortet?
Mer
11 år 5 månader sedan #541833 av koi
Svar från koi i ämnet Sömnsvårigheter vid Abilify?
Bara om du får det på licens. Annars heter det Cirkadin. Min son får det. Då krossar vi tabletten (depåtablett) och han somnar på en timma.
Mer
11 år 5 månader sedan #541839 av Mammuten
Min son har både licenspreparatet melatonin (direktverkande kapslar) och depotformen Circardin.

Den förra är bäst om problemet är att somna, medan Circardin är bra för att hindra att man vaknar upp ofrivilligt under natten. De är verkligen inga zombie-piller, utan underlättar den naturliga sömnen. Till skillnad från hur det kan vara med Nozinan eller benso så får man ingen hangover-effekt och heller inga problem att vakna under natten om ett barn gråter eller ett brandlarm går.

I Sverige är det betydligt enklare att få ut Circardin än melatonnkapslar, men det är väl just depotformen som vore bäst för dig, i och med att du har problemmed nattliga uppvaknanden.
Mer
11 år 5 månader sedan #541960 av ikolito
Mammuten,

Tack. Vad är priset för det?
Mer
11 år 5 månader sedan #541963 av Mammuten
Det verkar vara 163 kr för 21 tabletter:
www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=232164

Hur många man tar per kväll är individuellt, det finns de som tar en och det finns de som tar fyra. Tar man fyra blir det dyrt i o m att det inte går på högkostnadskortet - även om värdet av god sömn inte kan mätas i pengar.