Imovane

Mer
10 år 8 månader sedan #608383 av Mimngla
Imovane skapades av Mimngla
Hej!

Jag har haft recept på Imovane i 5 år. Nu ätit det konstant i 2 år, trots att dom säger att man bara ska äta det en begränsad period. Men läkaren fortsätter och fortsätter att skriva ut det till mig och fortsätter och fortsätter att säga att det är bra att jag äter det. Att det är bra därför att sömnen är otroligt viktig för mig. ... Min första och stora, rejäla psykos började med att jag inte sov på över en vecka och mer därtill... Vet inte exakt hur länge det rörde sig om, men jag sov inte ett skit på en vecka och sedan var det si och så med sömnen ett väldigt långt tag.
Sedan lyckades jag sluta, men för 2 år sedan gick jag in i någon sorts "skov" eller vad fan det var... Jag fick inga vanföreställningar, det var ingen äkta psykos, men jag mådde dåligt, och då var det dags att sätta igång igen...
Och som det är nu så kan jag inte sova utan. Och jag är otroligt rädd för att sömnlösheten och den oroliga sömnen ska ge mig nya psykoser... så därför fortsätter jag trycka ner de små vita i svalget... Vad ska jag göra?
Mer
10 år 8 månader sedan #608444 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Imovane
Sluta aldrig tvärt med Imovane om du använt det länge utan trappa ner dosen under ett par veckor. Quetiapine (Seroquel) är många här nöjda med som sömnmedel i dosen 50-100 mg. Fungerar bra för de flesta och om man vaknar är det lätt att somna om. Icke-beroendeframkallande och billigt.
Mer
10 år 8 månader sedan #609031 av JigsawJohn
Svar från JigsawJohn i ämnet Imovane
Håller med Admin1, trappa ner långsamt. Sen tycker jag också att du kan ta den som vidbehovsmedicin, det gör jag nu på läkares inrådan. Sen kan du också prova ta andra lugnande piller som inte är beroendeframkallande eller som man blir får tillvänjning av, typ Atarax eller Lergigan.
Mer
10 år 8 månader sedan #609036 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Imovane
Sover precis som Admin på Quetiapine. Startdosen är 50 milligram och den sover jag på. Om intresse finnes kan du läsa ett par intressanta trådar i ämnet. <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?p=5119...ewtopic.php?p=511951 [/url]<!-- l -->
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&am....php?f=2&t=23761 [/url]<!-- l -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 8 månader sedan #609037 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Imovane
Admin, vet du förövrigt något om Orexin, www.gp.se/nyheter/goteborg/1.769 ... r-somnlosa ? Har den släppts ännu, det är en bra bit över ett år sedan artikeln var aktuell?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 8 månader sedan #609048 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Imovane
Jag har tagit Imovan/Zopiklon i många år och jag har inga tankar på att sluta med dom.