Optimal ångestdämpning

Mer
9 år 4 månader sedan #705504 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Optimal ångestdämpning
Ångest kan öka psykossymptom och säkert också ökar det stressen. Andningsövningar är bra mot ångestattacker.

www.viska.se/index.php/sjalvhjal ... mot-angest
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
9 år 4 månader sedan #709277 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Optimal ångestdämpning
Jag kör utan benso nu. Tar ett par varv i lägenheten istället för att störta ut. Funkar skapligt.
Mer
9 år 4 månader sedan #709455 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Optimal ångestdämpning
Att röra på benen dvs gå kan göra att ångesten lättar. I början hade jag ångest och då gjorde jag ögongymnastk i 5-10 minuter.

Jag tittade så långt till vänster jag kunde och sedan så långt till höger.
Sedan vänster osv i 5 - 10 minuter.

Jag tyckte det hade bra effekt mot ångest. Jag har aldrig använt ångestdämpande mediciner.
Mer
9 år 2 månader sedan #723217 av Jerker77
Svar från Jerker77 i ämnet Optimal ångestdämpning
Jag tycker att man vill få ångestdämpning utan benzo eftersom man blir så påverkad till att tänka dumt på benzo. Själv trappar jag ut iktorivil och stecolid och nu är jag nere på 1+1 mg stecolid per dag i nästa apodosrulle. Jag tänker att ångesten beror på något och att man får låta bli att utsätta sig för ångestframkallande saker i stor dos utan bara lite grann tills man vänjer sig. Jag har själv blivit av med nästan all ångest i sociala situationer helt utan läkemedel så slipper jag vara på G på benzo så att säga. Jag har idag haft många terapisamtal med olika samtalsjourer som jag tidigare inte alls var kapabel till då jag hade social fobi och detta utan läkemedel.

Om ångesten är så hög att den bara måste dämpas omedelbart kan man ju vara tvungen att ta benzo men då provar man givetvis en så låg dos som möjligt och utökar gradvis och försöker att bli av med benzon så fort som möjligt, är min privata åsikt.
Mer
9 år 2 månader sedan #723304 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Optimal ångestdämpning
SSRI-antidepressiva typ Cipralex, Sertralin och Citalopram används inte bara mot depression utan också mot ångest. De används mer än benso mot socialångest eller socialfobi. Benso används mest vid akut ångest medan SSRI-antidepressiva är ångestförebyggande.
Mer
9 år 2 månader sedan #723313 av Richard
Svar från Richard i ämnet Optimal ångestdämpning
Jag är så glad för mina Iktorivil! Har haft de i snart 14 år, samma dos, 4 mg varje kväll. Men tror tom jag får ännu bättre effekt om jag tar en (2 mg) på morgonen o en på kvällen. Många utvecklar ju tolerans mot bensodiazepiner, men det har jag inte gjort. Men visst, jag är beroende av dem. Är jag utan de i några dagar, så mår jag inte bra, o det sitter i ett par dagar till, även om jag börjar med dem efter runt 3 dagar utan.

Den enda ångesten jag har, är vissa mornar, men den går över efter en kvart.