Feber av att sluta ta Zyprexa?

Mer
18 år 1 månad sedan #35174 av Suspekt
Jag går för tillfället på 5mg Zyprexa, men glömde härom kvällen att ta min dos. Jag vaknade då upp mitt i natten och hade feberfrossa eller något liknande, skakade av att jag frös men det växlade sedan till att jag var alldeles kokhet och tillbaka igen. Detta blandat med sjuka tankar då, men det är en annan femma.

Min fråga är om det är normalt att det blir så? Bara för att jag glömde en dos? Hur ska det då gå den dagen jag ska sluta helt? Reagerar kroppen som om det vore abstinensbesvär eller vad är det frågan om? Man kan väl inte bli beroende av Zyprexa menar jag?
Mer
18 år 1 månad sedan #35175 av Suspekt
Förlåt, läste nu på fass att detta kan hända. Men varför? Det är väl inte bra att neuroleptika orsakar dessa besvär, eftersom det måste vara väldigt jobbigt att sluta med medicineringen när det väl är dags att göra det?
Mer
18 år 1 månad sedan #35215 av Admin1
Vad jag har läst brukar utsättningssymptom för neuroleptika uppträda 2-4 dagar efter det man slutat med preparatet. Jag tror att dina besvär förmodligen hade annan orsak än att du glömde att ta Zyprexan. Bästa sättet att avsluta en medicinering med antipsykotika är att trappa ner dosen gradvis under en längre tid för att förebygga att man får utsättningssymptom eller att en psykos flammar upp.