Kolla receptetiketten när ni hämtar ut!

Mer
8 år 3 månader sedan #797142 av sirap
Hej! Var just på apoteket och hämtade ut min nya medicin. Två av förpackningarna ser väldigt lika ut eftersom bägge är gjorda av Krka, men är helt olika läkemedel, nämligen alprazolam (Xanor med kemiskt namn) och aripiprazol (Abilify).

Apotekaren förväxlade etiketterna, och hade jag tagit enligt lapparna hade jag fått fyra gånger mer aripiprazol än jag skulle ha, och en fjärdedel av alprazolam.

Fick höra ett knep av hon som tog samtalet, på etiketten står sex siffror längst ned, och dessa ska överensstämma med varunumret på själva kartongen. Det hade apotekaren missat att kolla fast de måste göra så.

Tvekar nu någon över en "konstig" dosering så kolla att siffrorna stämmer så rätt etikett är på rätt burk.
Mer
8 år 3 månader sedan #797146 av Richard
Jodå, jag vet ju vad jag ska ta för dos, så har ingen större nytta av apoteksetiketten. Men jag förstår de som har det. En nyutexaminerad apotekare här (kände han sen lågstadiet), råkade skriva fel på en etikett en gång. Han skrev typ:
-10 tabletter dagligen.

Medicinen var metadon, men som tur var upptäckte en sköterska misstaget innan nån dog, o han fick sparken.
Mer
8 år 3 månader sedan #797160 av sirap
Jo, samma här, men precis som du tänker jag på dem som behöver instruktioner skrivet. Tyckte först det såg lite bisarrt ut med alprazolam som "neuroleptika" och tänkte att min läkare dabbat sig i all hast och råkat skriva fel. Sen såg jag den andra etiketten och ringde och skällde på apoteket.

Edit: jävla mobil som skrev häst och inte hast...
Mer
8 år 3 månader sedan #797170 av Richard
Har hänt mig att de satt fel etikett, på förpackningarna, men har kommit på det i sista stunden. Jag säger; -Det gör inget, jag vet precis vad jag ska ha. -Jo, men vi måste ju sätta rätt lapp. Svarade apotekaren.

Men jag kommer ihåg att min pappa (apotekare) kom hem en gång o var nästan förtvivlad efter han gjort en felexpediering. Som tur var, så var det inget allvarligt fel. EDIT: Det var innan det kom streckkoder o sånt där det dubbelkollas.
Mer
8 år 3 månader sedan #797199 av Nissegossen
Det har hänt mig att jag kommit från apoteket på den tiden jag hade dosdisp och på hållplatsen tittade jag på rullen. Det var ett snarligt personnummer, och snarlikt namn men det var inte min medicin. Gick tillbaka till Apoteket och lämnade tillbaka rullen. Hon som expedierat mig sade ursäkta och gav mig en massa hudvårdsgrejer och hon såg närmast chockad ut. Jag lät det bero med det. Jag ville ju bara ha min medicin. Hon sade att det var ett allvarligt fel hon begått.

Då när jag kom in såg de ju med en gång att det var jag och om de skulle hämta något till en kund de vara upptagna med tog de min dosdisp i farten och om någon annan var före i kön, sträckte de bara fram förpackningen till mig. Det gick på nolltid. Sista dan en av dem jobbade, hon hade jobbat många år på samma ställe och jag kom in och hade som vanligt en Metro med mig och när hon var färdig med mig och jag gick utan att ta tidningen, sade en kund till mig, du glömde tidningen och jag vänder mig om och ser expediten säga, NEJ, den är min, he, he och hon som sagt det om tidningen såg mycket förvånad ut.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #797204 av Nissegossen
Förresten, kan flaskor med tex öl ha en etikett på flaskan, vilket är etikettskötarens ansvar. Det kan där vara felmärkt på flaskan och den kan då innehålla ett annat öl, starkare eller svagare än det står på etiketten. Det där är kollonledarens ansvar att hålla kollen på det. Men misstag händer, det beror på att det är människor som har hand om märkningen och det är också ett ansvar för honom som skickar ölet till tappen ifrån lagerkällaren att han tagit rätt öl i tanken och skickat rätt öl till tappningen.
Att det kan bli fel ibland, beror på ett uppskruvat tempo, det gick ju på ackord och lönen sattes efter hur fort vi kunde jobba

Det är mänskligt att fela, Gudomligt att förlåta.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum