Neuroleptika med få biverkningar???

Mer
8 år 3 månader sedan #800062 av sodergardfia
På onsdag ska jag träffa min psyk läkare. Jag tänkte fråga henne om jag kan få byta ut zyprexan eftersom jag gått upp massor i vikt. Jag vill även byta ut cipralex eftersom den också får mig att gå upp.
Förutom viktuppgång har jag förut lidit av parkinsonism. Det var troligen en biverkning av zeldox, det försvann när jag slutade med den.

Alltså måste jag ha en medicin som varken ger viktuppgång eller parkinsonism.
Vilka såna mediciner finns det?

Jag har abilify också men behöver medicin utöver den. Den hjälper bara mot min misstänksamhet.

Har nån ett tips på bra antideppresiv medicin också?

Givetvis ska jag prata med läkaren om detta och lyssna på hennes råd. Men det skadar inte att få era råd först!
Mer
8 år 3 månader sedan #800066 av Geta
Hur mycket biverkningar det blir kan bero på dosen. Verksamma mediciner ger
alltid biverkningar.
Mer
8 år 3 månader sedan #800094 av Nissegossen
Trilafon går du knappast upp i vikt på. Är du rätt insatt och dosen provad har du heller inte några biverkningar att tala om. Halten medicin kan mätas genom ett blodprov och där mäta halten i blodserum och genom det kan läkaren se om du är under/överdoserad. Det är alltså då injektioner var 14dag. Vill du hellre ha tabletterna är det då Peratsin istället för Trilafon då tillverkaren av Trilafontabletterna slutat tillverka dem. Det kan tänkas att du kan få biverkningar, du bör ha Akineton i det fallet.

Jag har denna kombo och jag har i stort sätt inga biverkningar. Jag har både gått upp och ned i vikt på den.

Den övervikt jag har, har jag pga skitmedicinen Invega. Den gick jag upp 20-25 kilo på. Den går inte att banta ned från, trots att jag bara hade den i 2 månader.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #800103 av sodergardfia
Tack för kunnigt tips Nisse! Ska föreslå trilafon för läkaren.

En fråga dock! Går trilafon ihop med lamictal? Ska nämligen eventuellt få lamictal mot humörsvängningarna!
Mer
8 år 3 månader sedan #800105 av IngeF
Zeldox har også en langt mildere bivirkningsprofil enn Zyprexa, men trolig også dårligere effekt. Det er dog vanskelig å si på forhånd i enkelttilfeller.
Mer
8 år 3 månader sedan #800108 av Admin1
Solian kan vara värt att prova samma effekt som Zyprexa, men ingen viktuppgång. Minst viktuppgång av antidepressiva har Voxra, men den kan höja dopamin.