Kan Latuda ge sömnstörning?

Mer
6 år 5 månader sedan #995063 av Kloppe
Jag har ätit Latuda ca 1,5 år. Har då upplevt ökade sömnstörning. Vaknar ofta väldigt tidigt, ofta vid 2-tiden, och kan inte somna om. Somnar till följd av detta tidigare än vanligtvis.
Kan det vara en biverkan av Latuda?
Dosen är 74 mg/dygn.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
6 år 5 månader sedan #995073 av Inwatto
Har du haft någon mer sömngivande medicin tidigare, t ex Zyprexa? Hur sover du om du inte tar någon medicin? Klart är att du har sömnstörning, för efter så lång tid som 1.5 år, så skulle sömnen stabiliserats.

Jag har Abilify, och den är så pass aktiverande att jag inte kan ta den på kvällen för då kan jag inte somna. Kanske är Latuda än mer aktiverande. Skulle tro det.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
6 år 5 månader sedan #995102 av Admin1
Latuda kan ge sömnsvårigheter hos max 10 %. Latuda är aktiverande dvs kan verka uppiggande. Om du tar Latuda på morgonen kan sömnproblemen minska något. Imovane som är ett sömnmedel borde funka. Förbättrar insomning och minskar risk för uppvakning.
Mer
6 år 5 månader sedan #995188 av Carmen Al Kebab
Jag tror Latuda är nästan samma sak som Abilify.
Mer
6 år 5 månader sedan #995218 av Zoidar
Johannes, har du upplevt någon viktförändring med Latuda, nedåt eller uppåt? Aptitförändring?

Anchored in Christ ✟

Mer
6 år 5 månader sedan #995383 av Kloppe
zoidar, jag tror inte Latuda påverkar vikten så mycket -varken uppåt eller neråt. Möjligen att aptiten blir lite mindre. Men jag är inte så känslig , att jag kan märka någon större skillnad.
Däremot har jag upplevt viktförändring efter att medvetet börja banta och motionera.

Det blir bättre och bättre dag för dag.