Hibernal

Mer
19 år 8 månader sedan #3343 av Moonlight
Hibernal skapades av Moonlight
Dom nämnde denna medicin som fanns för länge sen idag i skollektionen(läser psykiatri som valbart ämne nu) finns denna medicin kvar eller hur är det. De sa att det var hemska biverkningar den gav och som fanns kvar hela livet.
Mer
19 år 8 månader sedan #3357 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hibernal
Hibernal kom 1952 och var det första antipsykotiska medlet. Det finns fortfarande, men används inte så mycket längre. Jag tror att en del här har faktiskt prövat det.
Fortfarande rekommenderas det till fattiga länder av WHO, eftersom det är välbeprövat och billigt.

Hibernal ger en del biverkningar, som trötthet, viktökning, muntorrhet och blodtrycksfall. Fördelen är att det ger mindre extrapyramidala biverkningar än t.ex. Haldol. För uländer kan det vara ett alternativ till nya dyra atypiska antipsykotika, som Risperdal och Zyprexa. En underlig biverkan är att vid solbestrålning kan huden få blå fläckar, därför hade man på mentalsjukhusens tid vida hattar för de som fick Hibernal. De kallades för Hibernalhattar.

Personalen kan utveckla kontaktallergi mot Hibernal, så medlet har varit ett arbetsmiljöproblem, men det finns skyddsföreskrifter för personalen. Jag har inte hört att det skulle ge mer skadliga biverkningar än andra antipsykotika. Måste vara fel.

Har du börjat plugga? BRAVO!

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3360 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Hibernal
Tja.
Jag fick Hibernal ordinerat så sent som -99, det jag kommer ihåg från den medicinen (förutom att man blir jättetrött) är att jag försökte stoppa tabletten under tungan för att sedan kunna spotta ut den, men hela munnen domnade bort.
Den måste ha någon lokal anestetisk effekt, inte vet jag ej men det var ett "intressant" minne.
Mer
19 år 8 månader sedan #3363 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Hibernal
Tack, jo jag ska försöka klara den här kursen iallafall, erfarenheter av psykvården har man ju med sig så det kanske går lättare...
Mer
19 år 8 månader sedan #3433 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Hibernal
Hej igen!

I dag när jag var hos läkaren (pga sömn brist och begynande misstänksamhet) ville han ej höja min haldoldos, för det skulle ej ge bättre effekt utan bara mer biverkningar. Då fick jag insatt 100 mg Hibernal + Nitrazepan till natten.

Det var ju lite kul att vi nyss talat om det här i tråden. jag återkommer
och berättar om jag kan få någon ro av det!

/S
Mer
19 år 6 månader sedan #5308 av erco
Svar från erco i ämnet Hibernal

Moonlight skrev: Dom nämnde denna medicin som fanns för länge sen idag i skollektionen(läser psykiatri som valbart ämne nu) finns denna medicin kvar eller hur är det. De sa att det var hemska biverkningar den gav och som fanns kvar hela livet.

Jo då det kan man få forfarande när jag fick det så fick jag 300mg morgon och kväll. Dom första 2 dagarna var jag tröt sedan gick det bra. Den var facktiskt ganska bra men man kunnde inte gå utt i solen och satt man inne och hade solen på sig genom fönstret så fick man solskadder.