Zeldox

Mer
19 år 8 månader sedan #3598 av Moonlight
Zeldox skapades av Moonlight
Att Zeldox inte ger viktökning vet jag men jag har hört eller läst någonstans att det kan ge hjärtproblem, är det verkligen sant.
Angående alla andra antipsykotiska mediciner, har det rapporterats om nåt dödsfall av någon av dessa mediciner?
Mer
19 år 8 månader sedan #3600 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox
Zeldox kan förlänga QTc tiden i hjärtats nervledningssystem och hos vissa individer kan förlängningen bli så kraftig att det kan bli problematiskt. Men även Risperdal ger liknande effekt om än inte lika kraftig och det gamla preparatet Mallorol är ännu värre än Zeldox. Det går att se om QTc-tiden är påverkad genom att ta ett EKG och jag tror att många gör det för de som får Zeldox. Zeldox skadar inte hjärtat utan när man slutar med medicinen normaliseras QTc-tiden om den blivit förlängd.

Zeldox kan inte kombineras med andra läkemedel, som förlänger QTc-tiden, så man får vara lite vaksam när man får andra läkemedel och kontrollera att de går att använda tillsammans med Zeldox.

Nästan alla mediciner på den svenska marknaden har dödsfall rapporterade. Det gäller t.ex. väldigt vanliga mediciner, som Ipren, Alvedon och Magnecyl också. Fast det är sällsynt med dödsfall vid medicinering och samtidigt har medicinen positiva effekter t.ex. Leponex minskar självmord med 30-80 %.
Många nya antipsykotika, som Zeldox har, också viss effekt mot depression.

För Zeldox har jag inte läst att någon dött p.g.a hjärtpåverkan och jag gissar att säkert 500000 individer fått medicinen i hela världen. Det är säkert farligare att köra bil än att ta Zeldox.

Vad gäller viktökning har Zeldox nästan ingen viktökning och sedan kommer Abilify bland de nya preparaten. Om man av någon anledning inte vill ha Zeldox, så kan Abilify vara ett alternativ om man har problem med vikten.

Tillverkaren för Zeldox har en sajt om medlet, som heter Geodon.com. Zeldox heter Geodon i USA.
www.geodon.com/

Admin