Byte av medicin?

  • Dottern
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 8 månader sedan #3945 av Dottern
Byte av medicin? skapades av Dottern
Har en fråga ang. byte av medicin: Min mamma är 60 år och har haft återkommande psykoser de senaste 14 åren. Hon har vårdats på sjukhus ca 3 veckor varje gång och sedan kommit hem och klarat av att leva att ganska normalt liv. De senaste åren har hon dock mått sämre. Det är två år sedan hon var sjuk och inlagd senast. Läkarna gav henne då en ny medicin, Risperdal, som hon tar varje dag. Innan åt hon Nozinan. Hon är ofta trött och hängig, oroar sig över mycket säger hon själv, får ångestattacker då och då och har sömnsvårigheter i perioder. Dessutom har hon ingen energi, har svårt att hitta på saker och kommer inte igång med att göra något utan går oftast och lägger sig på dagen.

Förutom Risperdal äter hon också 100 mg Mallorol/dag och får Zopiclone att sova på. Hon har Sobril och Propavan vid behov men har inte behövt ta dem på länge nu.
Jag har pratat med henne om att hon kanske behöver få en annan medicin (som hon mår bättre av) och hon ska träffa en läkare nu i höst för att diskutera detta för hon tycker också det skulle vara bra.
Nu till min fråga: Hur gör man när man byter medicin? Måste man läggas in på sjukhus för att inte riskera att bli sjuk igen eller kan man "vara hemma" när man sätter ut den gamla medicinen och ställer in sig på den nya? Vad tycker ni om medicinerna Risperdal Och Mallorol? Är inte 100 mg Mallorol en hög dos?
Mer
19 år 8 månader sedan #3951 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Byte av medicin?
Vad gäller att byta antipsykotiskt läkemedel så är det vanliga att man slutar tvärt med det gamla och börjar direkt med det nya. Undantag är Leponex/Clozapin där man långsamt trappar ner samtidigt som man långsamt trappar upp det nya medlet. Du kan läsa mer om att byta preparat här:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ipsykotika

Idag sägs att man enbart skall använda ett antipsykotikum utom i specialfall t.ex. om man får Leponex och får dålig effekt. Din mammas medicinering verkar lite ålderdomlig. Dessutom Mallorol kommer att försvinna 2005 från den svenska marknaden, så det preparatet måste hon ändå sluta med ganska snart. Nackdelen med Mallorol är att det kan ge hjärtpåverkan. En annan nackdel är att det ger trötthet och hyfsad viktökning.

Risperdal tillhör den nya generationens antipsykotika, men det ger bara mindre extrapyramidala biverkningar i doser under 6,5 mg/dag. Nackdelen med Risperdal är hormonella effekter, som ibland kan vara besvärande för kvinnor.

Har ni kollat upp om din mamma har en depression? Det kan ge kraftlöshet.
Det går att mäta hur deprimerad man är på ett självtest på www.deprimerad.net/
Idag får många med psykoser antidepressiva.

Det är inte så vanligt att man får schizofreni i 46 års åldern, även om det naturligtvis inträffar ibland. Det finns också psykotiska depressioner, där psykosen orsakas av depressioner. Psykosen består oftast av paranoia, men även av hallucinationer och vanföreställningar. Ofta är personen väldigt hypokondrisk. Behandlingen här består av ständig medicinering med antidepressiva, eftersom annars återkommer depressionen ständigt och antipsykotika i 4 månaders kurer.
Mer
19 år 8 månader sedan #3959 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Byte av medicin?
En del lägger in sig vid medicinbyte andra gör det inte. Det är väl mycket upp till din mamma hur hon vill ha det. Känner hon sig orolig inför medicinbytet kan det ju vara bra om hon är inlagd några dagar iaf.
Jag var inte inlagd när jag bytte medicin men mina psykos-symptom var då inte så stora och bytet gick smidigt.
  • Dottern
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 8 månader sedan #3964 av Dottern
Svar från Dottern i ämnet Byte av medicin?
Tack så mycket för era svar! :D
Jag har fått många kloka råd från er som jag ska prata med min mamma om och en del bra information som hon kan ha med sig när hon skall träffa en läkare nästa gång.
Mer
19 år 8 månader sedan #3967 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Byte av medicin?
Jag glömde att berätta att jag bytt antipsykotika 2 gånger och jag har gjort det i hemmet. Jag upplevde inga problem alls vid bytena och bytet skedde direkt utan någon nedtrappning eller upptrappning. Jag mådde dock bra vid bytena, som inte skedde p.g.a dålig effekt.