Att byta medicin

Mer
19 år 7 månader sedan #4571 av Zedd
Att byta medicin skapades av Zedd
När jag insjuknade fick jag Risperdal. Eftersom jag inte kunde sitta stilla med benen bytte jag efter drygt ett halvår till Zyprexa. Det var ett klart lyft även om jag gick upp mycket i vikt. Pga viktökningen har jag försökt byta både till Zeldox och Abilify de sista fyra åren. Båda gångerna har jag blivit psykotisk och snabbt gått tillbaka till Zyprexa. Eftersom det gått åt helvete två gånger vet jag inte om jag vågar försöka byta när det kommer en ny medicin. Vad har ni andra för erfarenheter av medicinbyte?
Mer
19 år 7 månader sedan #4575 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Att byta medicin
Jag har bytt två gånger. Första gången bytte jag för att medicinen försvann från marknaden. Jag bytte tvärt dvs gick direkt över till det nya preparatet Trilafon. Jag märkte egentligen ingen skillnad på något sätt.

I våras bytte jag från Trilafon till Risperdal. Bytte tvärt och denna gång sov jag längre i en vecka ungefär av Risperdal och hade mindre problem med ångest. Annars har jag inte märkt någon större skillnad på preparaten.

Det finns en bra artikel, som beskriver hur man skall byta antipsykotika.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ipsykotika Det preparat som kan vara knepigt att byta är Leponex för där måste man långsamt trappa upp Leponex samtidigt, som man trappar ner det gamla preparatet. Samma sak när man slutar med Leponex man skall långsamt trappa ner för att förhindra att en psykos skall flamma upp.

Det har gjorts studier på preparatbyten av antipsykotika och det verkar som 70 % återgår till de preparat de hade från början.

Har du prövat Seroquel? Det liknar kemiskt Zyprexa något, men ger ej samma risk för viktuppgång.
Mer
19 år 7 månader sedan #4590 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Att byta medicin
Jag har bytt medicin en gång och det gick utan problem.
Nu ska jag snart byta igen till Abilify, men jag ska äta Haldol parallelt med abilify under en tid.
Mer
19 år 7 månader sedan #4629 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Att byta medicin
jag har bytt medicin ett otal gånger. Vet inte ens längre vilka jag haft, men iallafall Trilafon, Leponex, Zyprexa och Risperdal.
Det jag har nu är Seroquel, och jag byttre från Leponex.
Det tog nästan ett halvår att byta, då vi gjorde det mycket långsamt. Jag har oerhört bra erfarenheter av detta senaste byte. De andra var jag så sjuk när det skedde, så jag har ingen vidare koll hur det engentligen var.
Men Trilafon var den jag fick mest tremor (skakningar) av, och Leponex gjorde mig så sömnig att jag sov mesta delen av dygnet och tillslut inte kunde leva med eftersom den förslöade mig så fruktansvärt.
Bytet till Seroquel är det bästa jag gjort medicinmässigt, och jag har trissat runt bland de flesta både psykofarmaka och neuroleptika-preparat.
Jag blev piggare, klarare, mindre psykotiskt och gick ner i vikt. Den enda biverkningen var att jag första halvåret hade oerhört torra slemhinnor. Men det gick över, och medan det höll på så hade apoteket ganska bra preparat mot det, så det gick bra ändå.

lycka till!