Remeron + Zoloft?

Mer
19 år 7 månader sedan #4659 av Frenia
Jag vet inte alls mkt om mediciner. Varför kombinerar man dessa två?
Mer
19 år 7 månader sedan #4662 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Remeron + Zoloft?
Välkommen!

I regel brukar man börja med en antidepressiv medicin och oftast Cipramil eller Zoloft.

Om effekten är otillräcklig kan man byta preparat eller lägga till ett annat preprat, som verkar antidepressivt på lite annorlunda sätt. Det är därför man lagt till Remeron. Remeron verkar dessutom vara bra för sömnen och har effekt mot mycket stark ångest.
www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=384

Edronax är också ett preparat som man börjar ge som tillägg till Cipramil och Zoloft. Edronax verkar dessutom kanske minska viktuppgången av antipsykotika.
Mer
19 år 7 månader sedan #4663 av Frenia
Svar från Frenia i ämnet Remeron + Zoloft?
Åh tack, har hittat hit under gårkvällen men inte vågat skriva :rolleyes:

Tack för svaret och länken. Fick dock en jobbig magkänsla av Remeron. Trodde det enbart var för sömnen.

Kan man förresten be att få alla sina journalanteckningar? Känns som om dom inte tror på mig. Så det vore intressant att få läsa.
Mer
19 år 7 månader sedan #4668 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Remeron + Zoloft?
Det stämmer att Remeron ibland ges för sömnen, men i så fall borde de ha tagit bort Zoloften tycker jag. Det finns ju dessutom väldigt många olika sömnmediciner att välja på.

Man har rätt att läsa sina egen journal och oftast brukar de vilja att en av personalen är med så att man kan fråga. Så här skrev de i British Medical Journal om att läsa sin egen journal:
En personlig, aktuell journal är en viktig del av dagens komplexa och rörliga samhälle. De som läser sin journal tycker det är bra och kan också korrigera felaktigheter. Studier där patienterna haft sina egna journaler tyder på att det blir lättare att kommunicera, större tillfredställelse och känsla av kontroll.