Massor av piller - Ingen bättring.

Mer
19 år 7 månader sedan #4667 av Hanna_Norr
Hej.

Det senaste året har jag mått mycket dåligt. Jag fick diagnosen schizofreni av min läkare för lite mer än ett halvår sedan. Jag mår inte bättre trots att jag det senaste året prövat hela nitton olika mediciner.

Fluanxol
Flunitrazepan
Zeldox
Seroquel
Zyprexa
Risperdahl
Haldol
Leponex/Clozapin
Remeron
Zoloft
Cipramil
Stesolid
Xanor
Atarax
Theralen
Stilnoct
Apodorm
Propavan
Zopiklon

Nu börjar jag ge upp hoppet om att det finns någon medicin som kan hjälpa mig. Jag orkar inte leva som jag gjort det senaste året men vad ska jag göra? Är det vanligt att ingen medicin fungerar? Jag har haft turen att träffa en bra läkare, vilket verkar vara ett undantag idag, men han verkar också rådvill. Han frågar mig vad jag tror. Jag tror inget.
Hanna
Mer
19 år 7 månader sedan #4670 av Admin1
Det låter ju jobbigt för dig detta. Eftersom du får dålig effekt av medicinerna så borde du få kognitiv beteendeterapi (KBT) och patientutbildning. Båda minskar symptom och återfallsrisken, men KBT skall ge lika god effekt som antipsykotika. Effekten av dessa kommer dock lite långsamt.

Ungefär 15 % har mycket dålig eller ingen effekt av antipsykotika, så det är inte ovanligt med liknande problem. Leponex är det preparat som ger starkast effekt av alla.

På senare år har det kommit en del behandlingar som kan förstärka effekten av Leponex, men de är inte så väl undersökta ännu. Om man får dålig effekt av Leponex brukar man lägga till ett till antipsykotikum t.ex. Risperdal för att få förstärkt effekt.

Epilepsimedicinen Lamictal tillsammans med Leponex verkar göra att man får effekt plötsligt av Leponexen, även om man inte fått det tidigare.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... er-leponex

Nyligen rapporterades om en kvinna som varken fick effekt av Leponex eller Zeldox, men fick bra effekt av båda två:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ox-lovande

I England finns antipsykotikat amisulprid, som förstärker effekten av Leponex, när man får dålig effekt.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... tre-effekt
Kosttillskottet sarkosin verkar kunna förstärka effekten av antipsykotika.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ipsykotika

I England brukar man ibland ge omega-3 (fiskolja) till de som får dålig eller ingen effekt av Leponex.

Du kan ju e-maila din läkare med dessa förslag och länkar, så kan han välja ut det alternativ som han tror är bäst för dig.
Mer
19 år 7 månader sedan #4672 av Zedd
Du har inte testat Abilify? Jag hörde om en kvinna som inte fått effekt av någon annan medicin som testade Abilify och blev bättre. Om inte den fungerar kommer det nog snart en ny medicin. Ge inte upp!
  • Axons
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #4673 av Axons
Svar från Axons i ämnet Massor av piller - Ingen bättring.
Läkemedelsbolagen tjänar flera miljarder på att vi schizofrena tar deras usla mediciner! De finns några få som säger att de mår bättre av mediciner men då handlar det nog enbart om någon typ av placeboeffekt.
Jag tycker vi borde bojkotta alla mediciner, då kanske läkemedelsbolagen blir mer intresserade av att ta fram fungerande mediciner.

mvh/Orvar
  • Anis
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #4674 av Anis
Svar från Anis i ämnet Massor av piller - Ingen bättring.
Du har stra möjligheter att hitta något som hjälper dig. De flesta återhämtar sig till ett bra liv! Jag själv fick hopp på återhämtningsprojektets konferens i helgen, många av de medverkande har själva blivit vårdade för schizofreni.

Men det finns ett stort problem. Medicin kan för många vara till hjälp i återhämtningen men det kommer aldrig finnas ett piller som fixar till det. Problemet är liksom orvar antydde att stora makter inklusive psykiatrin själva vill få oss att tro det. De som återhämtat sig beskriver att andra saker än medicin eller psykiatrin varit viktiga för dem. Jag skulle tipsa om RSMH´s återhämtningscirklar som nu dras igång över hela landet. Att tillsammans med andra delar erfarenheter och hitta sätt på att man snarare trots mediciner kan hantera sin sjukdom. se <!-- w --> www.aterhamtning.se <!-- w -->

Vill du ha hjälp med att möta din läkare angående mediciner läs patricia deegans utmärkta skrift och pröva hennes råd. Finns även den på hemsidan. Den är ett exempel på material som används i återhämtningscirklarna.
Mer
19 år 7 månader sedan #4675 av Admin1

Zedd skrev: Du har inte testat Abilify? Jag hörde om en kvinna som inte fått effekt av någon annan medicin som testade Abilify och blev bättre. Om inte den fungerar kommer det nog snart en ny medicin. Ge inte upp!


Ja, Abilify kan vara ett alternativ och jag tänkte på det, men jag har aldrig hört tidigare att någon svarat på det, som inte fått effekt av annat.

Jag tror inte att bojkott är någon god ide, eftersom 30 % får fullständig effekt och 50 % får delvis effekt. Men visst kan läkemedlen bli bättre och det händer just nu ganska mycket på området.

I väntan på det perfekta preparatet så finns det mycket vården kan göra för att förbättra effekten. KBT och patientutbildning har effekt. Daglig sysselsättning verkar ju kunna minska sjukligheten rejält också.

Schizofreni är en komplex sjukdom och då krävs nog en komplex behandling också. Mer komplex än ofta enbart dagens läkemedelsbehandling.