Seroquel

Mer
19 år 6 månader sedan #4860 av Zedd
Seroquel skapades av Zedd
Det har pratats mycket om Seroquel och jag har även blivit rekommenderad medicinen av Admin så jag slog upp den i FASS. Det står att reaktionsförmågan kan försämras och därmed är man ju inte en lämplig bilförare. Är detta vanligt? Tycker det är ganska bekvämt att kunna låna mina föräldrars bilar ibland.
Mer
19 år 6 månader sedan #4861 av Aislinn
Svar från Aislinn i ämnet Seroquel
När jag käkade det hade jag väldiga problem med synen i början men det gick över efter ca 2-3 veckor. Kan inte säga att jag kände av någon försämrad reaktionsförmåga efter jag ätit medicinen ett tag, fick ändå höra att jag inte skulle köra bil.
Mer
19 år 6 månader sedan #4868 av malik
Svar från malik i ämnet medecin
om du har en medecin som fungerar byt inte det kommer du ångra sen
Mer
19 år 6 månader sedan #4878 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel
I FASS står det:
"Trafikvarning
På grund av den primära CNS-effekten kan Seroquel påverka reaktionsförmågan. Patienten bör därför uppmanas att inte köra bil eller använda maskiner, förrän det är klarlagt hur han eller hon påverkas."

Det är alltså inte lämpligt att köra bil om man är väldigt trött av Seroquel på dagtid. Det gäller egentligen alla läkemedel.

Många antipsykotika kan ge trötthet, som biverkan och har en liknande skrivning i FASS. Egentligen skulle många antipsykotika ha en röd triangel på förpackningen, som varnade för riskerna med bilkörning. Men man kom på att om man satte en röd triangel på förpackningen fanns risk att folk slutade ta medicinen. Istället löste man problemet genom att läkaren muntligt skall informera om dessa risker.
Mer
19 år 5 månader sedan #6024 av ihopsatt
Svar från ihopsatt i ämnet Seroquel
jag har själv börjat med seroquel nu eftersom jag blev så rastlös av zeldoxen, jag håller på att trappa ner zeldoxen och höja seroquel. har fått svårt att läsa och så, alltså synen har försämrats, plus att jag är väldigt trött... och lite andra biverkningar, men det kanske blir bättre med tiden, vi får se..
Mer
19 år 5 månader sedan #6026 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Seroquel
Hej ihopsatt! Det där med synen, jag har samma problem med Akineton. Det beror på att Akineton (mot biverkningarna av Trilafon) är muskelavslappnande. Detta gör i sin tur det att de sex par muskler som styr ögats lins blir påverkade (den så kallade ackomodationsförmågan) Dvs ögat kan inte ställa om sig ifrån seende på långt håll, vilket är viloseendet hos ögat, till seende på nära håll (Jag gissar att du har svårt att läsa en tidning) detta är ett naturligt fenomen när man kommer upp i 40-45 års åldern när linsen hårdnar och har svårare att anpassa sig.

Jag tycker att du skall prata med din läkare. Skall du behålla medicinen, köp billiga läsglasögon, finnes för tio kronor styck. De är också alldeles utmärkta. Jag har ett par i varje rum.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum