disipal

Mer
19 år 6 månader sedan #5380 av ihopsatt
disipal skapades av ihopsatt
jag har fått denna tablett eftersom jag är så rastlös ständigt, och det kan vara en biverkan av zeldoxen som jag äter. nån som vet hur länge det tar innan disipal börjar fungera och hur länge den håller i sig?
  • visan
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #5383 av visan
Svar från visan i ämnet disipal
jag äter disipal för att jag blev alldeles flaxig när jag började med Risperdal. Jag märkte skillnaden direkt, från att ha varit en osalig ande som rastlös vandrade omkring i korridorerna på psyk, till att kunna sitta still. Jag äter den fortfarande morgon o kväll tillsammans med Risperdalen.
Mer
19 år 6 månader sedan #5386 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet disipal
Den här oron kallas för akatisi och denna biverkan är oftast dosberoende. Besvären kan försvinna om man sänker dosen av Zeldox. Det kan ju vara ett alternativ att diskutera med läkaren.

Inte bara Disipal kan användas vid akatisi utan man använder nästan oftare idag betablockerare som t.ex. Seloken. Nackdelen med Disipal är att det ibland kan påverka minnet negativt, vilket är en nackdel eftersom en del med schizofreni har problem med minnet.

Jag har läst att de med för lite järn i blodet kan ha akatisi. Det kanske kan vara värt att kolla blodvärdet därför.

Jo. förresten akatisi kan ibland avta efter en tid och även försvinna helt.

www.ascp.com/public/pubs/cc/1998/supp4a.shtml