narkose

Mer
19 år 6 månader sedan #5481 av erco
narkose skapades av erco
Har hørt att man kan få psykos eller skov när man har fått narkose. Stämmer det :?: Ska in för enn litten op snart och jag har hört att man kan få ett skov då och att det ska vara bättre att man vaknar sakta ur narkosen. Är lite rädd för att sövas.
Mer
19 år 6 månader sedan #5502 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet narkose
Intressant fråga som jag aldrig hört tidigare. Jag har sökt på Internet, men inte hittat något. Jag har också tittat på biverkningarna i FASS på några narkosmedel, men det stod ingenting om psykos som biverkan. Problemet är också att det finns väldigt många olika typer av narkosmedel, som används. Dessutom använder man idag ganska ofta också lokalbedövning.

Innan man skall opereras brukar man få träffa narkosläkaren. Mitt förslag är då att du diskuterar det med honom och frågar om det finns narkos som har väldigt liten eller helst ingen risk att utlösa psykos.
Mer
19 år 6 månader sedan #5507 av erco
Svar från erco i ämnet narkose
Har pratat med läkaren i dag och han sa att risken är stor att man får psykos om man har varit psykotisk för och han sa att risken kommer när man ska vakna. Så sa han attt man kan minska risken om man tar lång tid på att väcka den sövda. Han sa att när man väcke en patient så har många nakos läkare aldeles för bråttom man ska ta en halvtimme att väcka den sövda så har man elimenerat faran till 98%.
Mer
19 år 6 månader sedan #5523 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet narkose
Tack. Det var väldigt intressant att höra. Bra att du tog upp frågan. Jag skall vara uppmärksam på problemet och se om jag hittar mer information om det.

Det jag kommer att tänka på är hur psykosen påverkas av uppvaknande från vanlig sömn. Är det någon som har märkt att man försämras om man väcks hastigt?