Är jag frisk nu?

Mer
19 år 6 månader sedan #5500 av mang3
Är jag frisk nu? skapades av mang3
Jag har slutat med min medicin(risperdal) sedan mer än en månad tillbaka. Har inte kännt mig sjuk på något vis. Är jag frisk nu? Kan schizofreni försvinna periodvis? Kan läkarna ha ställt fel diagnos?
Mer
19 år 6 månader sedan #5501 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är jag frisk nu?
Om alla med schizofreni slutade med sina antipsykotika skulle 90 % få återfall i psykos inom 1-2 år. Återfallen kommer inte direkt oftast utan det kan först komma efter längre tid.

Det betyder att oddsen för att man skall klara sig utan medicinering är inte så stora normalt. Det sägs också nu att om man tillfrisknat så skall man fortsätta med antipsykotika i 2 år innan man långsamt trappar ner dosen.

Ungefär 20 % anses återhämta sig och kunna klara sig utan medicin.

Det går ej att avgöra om du tillfrisknat förrän om 2 år, eftersom återfallen kan komma lång tid efter det man avslutat medicineringen. Avsluta medicineringen brukar man kunna göra om man är nyinsjuknad och inte haft ett symptom på två år. Har man haft flera återfall skall man fortsätta med medicineringen i minst 5 år även om man inte har några symptom.

Är det du själv som har beslutat dig för att sluta? Tänk också på att det kan vara skadligt att sluta tvärt med medicinen. Man tror att det är bättre att långsamt minska dosen för det minskar risken för återfall.
Mer
19 år 6 månader sedan #5573 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Är jag frisk nu?
Jag har också funderat på det där med "frisk", görs det någonsin undersökningar på schizofrena som äter medicin men i övrigt klarar sig bra? Försöker man sätta ut neuroleptikan då, eller fortsätter man ändå?
  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #5587 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet Är jag frisk nu?
Man började sätta ut min medicin när jag var 22 två år. jag mådde hyfsat då, hade i varje fall inga symptom längre. Sen när den nästan var nere i noll så blev jag knasig igen. men jag tänker att det hade nog gått bra om jag inte utsatt mig för så mycket stress och krav. Började på högskolan.... och var oerhört ambitiös med mina musikstudier. Dessutom blev jag nästan isolerad en period.
Mer
19 år 6 månader sedan #5620 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är jag frisk nu?
Jag tror att man försöker att avsluta medicineringen, där det är möjligt. Har man bara haft en psykos och inte haft symptom på 2 år kan man långsamt trappa ner dosen och se om det går bra. Har man haft flera psykoser så är tiden för inga symptom 5 år innan det går att trappa ner. Problemet för majoriteten är nog att symptomen kommer av och till, därför går det inte att avsluta medicineringen.

Jag har sett olika uppgifter om återhämtade. Att de kan klara sig utan medicin, men jag har också läst att 80 % måste fortsätta medicinera.

Men beslutet att avsluta medicineringen är nog också individuellt. T.ex jobbar man och har inga biverkningar, så kanske man skulle tveka att sluta med medicinen. Man riskerar ju en del då.