Anti-psykotiska mediciner är beroende framkallande

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #297 av Per-Erik
Psykiatrikerna säger att anti-psykotiska mediciner inte är beroende framkallande. Min egen erfarenhet av Risperdal säger motsatsen. Dessutom har jag hittat en artikel som stödjer mitt påstående, skriven av en läkare. Artikeln finns på www.breggin.com/neuroleptics.html .

Läs artikeln så får ni se att det finns medicinska fakta som talar för att medicinen är beroende framkallande. Den som förnekar fakta anses lida av vanföreställning. Jag vill härmed hävda att hela svenska psykiatri kåren lider av vanföreställning. Anledningen är naturligtvis att man inte skulle få ge människor mediciner som är beroende framkallande så lättvindigt som görs idag. Det andra negativa med en medicin som är beroende framkallande är att den förlorar sin effekt då kroppen vant sig vid den. Detta är naturligtvis bra ur läkemedelsföretagens synpunkt, eftersom psykiatrikerna hela tiden måste hålla på och höja dosen allt eftersom man vänjer sig vid medicinen, eller så får man byta preparat, eller kombinera flera preparat.

Om det är fler än jag som har problem med att sluta så skulle vi kunna gå samman och gemensamt stämma läkemedelsbolaget som gör Risperdal för att dölja att det är beroende framkallande. I så fall kontakta mig via email <!-- e --><a href="mailto:yge389p@tninet.se]yge389p@tninet.se[/url]<!-- e -->.
Mer
20 år 4 månader sedan #300 av Admin1
Jag tror inte alls på att antipsykotika är beroendeframkallande. 50-70 % tar inte sina antipsykotika. Om de var beroendeframkallande så skulle folk inte kunna sluta ta dem och dessutom skulle doserna hela tiden öka.

Däremot kan utsättningsbesvär förekomma och särskilt för Leponex eller Clozapin. D.v.s det blir obehag för vissa eller psykosen kan flamma upp om behandlingen hastigt avbryts. Därför så trappar man långsamt ner med antipsykotika, när terapin skall avslutas. Liknande problem uppges finnas för 30 % av de som får SSRI-antidepressiva.

Jag tittade på RFHL:s hemsida och där stod ingenting om att antipsykotika kunde vara beroendeframkallande. Kolla:
www.rfhl.se/

Admin