Zeldox

Mer
20 år 2 månader sedan #529 av D
Svar från D i ämnet Zeldox

Admin1 skrev: Tack, D!

Förresten tror du att tjejerna har börjat dyka upp här för att vi har manlig påsering :?:



Hehe :lol: Ja jag tror nog det är så!


1 mg Risperdal var mkt mindre dos än vad jag hade. Det är bra att du använder så låg dos som möjligt är. Lägre doser minimerar risken för biverkningar (även om det inte kan uteslutas helt)

Lycka till med datorn och ha en fortsatt trevlig dag!
Mer
20 år 2 månader sedan #556 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox
Hej!

1 mg Risperdal per dag är den lägsta dos, som jag hört har effekt och används. Jag märker att den har effekt på mig eftersom jag första veckan sov ovanligt länge och var trött dagen efter. Det finns två grupper som reagerar olika på antipsykotika.

Den största gruppen får effekt av lägsta effektiva dos, men inte mer effekt av högre dos.

Den andra gruppen får bättre effekt av högre doser.


Admin
Mer
20 år 1 månad sedan #705 av ihopsatt
Svar från ihopsatt i ämnet Zeldox
en fråga; vad är schizoaffektiv för nåt? kan egentligen inte så mycket om olika typer och så...

själv äter jag zeldox. åt zyprexa först men gick även jag upp väldigt mycket i vikt (20 kg) vilket fortfarande sitter kvar... hm. zeldox tycker jag är en rätt ok medicin, åt 40 mg men blev så satans trött... kan dock ha berott på theralen som jag även åt just då, vi tog bort theralenet och sänkte dosen på zeldox för att minska tröttheten.

jag har nu en ny läkare, och han säger att 20 mg är väldigt låg dos? som han själv uttryckte sig "den kan jag lika gärna ge till katten", hm...

han ville ta bort zeldox helt och hållet, så jag slutade äta på morgonen, sen slutade jag även på kvällen... jag fick både stor ångest, och ångestattacker, och även paranoia och overklighetskänslor. min läkare tyckte det lät konstigt att jag fick det, eftersom det var sån låg dos...
men nu äter jag zeldox som vanligt, 20 mg morgon och kväll.
Mer
20 år 1 månad sedan #710 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zeldox
Hej!

Schizoaffektiv är ungefär en person med manier och/eller depressioner, som dessutom har psykotiska besvär, som liknar schizofreni. Det är svårt tydligen att skilja schizoaffektiv från både bipolär sjukdom och schizofreni. En del med schizoaffektiv sjukdom kan vara feldiagnosticerade därför.

40 mg Zeldox per dag är normaldosering efter en tids behandling. Det brukar sägas att kvinnor ofta klarar sig på halva normaldosen av antipsykotika. Det gäller t.ex. Zyprexa och står också angivet i FASS.

Det är viktigt att alltid ta Zeldox tillsammans med mat. Tar man det på tom mage, så blir det som att halvera dosen. Orsaken är att Zeldoxen tas upp sämre i kroppen om man tar det utan mat.

Admin