neuroleptika - olika nivåer av olika preparat?

Mer
16 år 7 månader sedan #88270 av Sofie
Snälla någon hjälp mig. Jag hade sparat ett utdrag som jag tror var från apoteket.se. Nu kan jag inte hitta pappret. Där fanns en tabell som visade de vanligaste preparaten av neuroleptika och hur dessa varierade i effektiv dos. Jag tror att den utgick från Haldol 1 mg. Behöver denna tabell för att föra en diskussion med läkaren. Ska träffa en ny läkare i eftermiddag. Jag har väldigt mycket biverkningar av Seroquel, men fungerar någotsånär psykiskt.

/Sofie
Mer
16 år 7 månader sedan #88271 av Admin1
Du hittar tabellen i pdf-filen nedan på sid 5:
www.apoteket.se/content/1/c4/78/ ... atri_5.pdf
Lycka till med läkarbesöket!
Mer
16 år 7 månader sedan #88274 av Sofie
Tack snälla.

Du är verkligen en klippa.

/Sofie
Mer
16 år 7 månader sedan #88282 av Admin1
Tabellen fanns med i Läkemedelsboken 2005/2006, men tyvärr inte i den senaste upplagan av boken för 2007/2008. Den gamla tabellen är dock säkert giltig fortfarande.
Mer
16 år 7 månader sedan #88311 av Mammas son
Jag ställer mig frågande kring informationen om Cisordinol i den länken som Admin1 skickade.

Man kan enligt Fass ge Cisordinol i doser upp till 150 mg, fördelat på 2-3 doseringstillfällen. Får man Cisordinol 150 mg per dag så har man fått i sig Haldol motsvarande 30 mg enligt den ekvivalenttabellen.

150 mg Cisordinol motsvarar enligt en tabellen:
* 30 mg Haldol/Risperdal
* 4500 mg Seroquel
* 1200 mg Zeldox
* 1500 mg Nozinan
* 90 mg Zyprexa

Detta låter som en helt bisarr dosering. Fass är det inget fel på, 150 mg Cisordinol per dygn under ett akut skede låter som en ganska rimlig (om än hög) dosering. Fast varken 30 mg Risperdal eller 1500 mg Nozinan låter särskilt vettigt. Det måste ju vara toxiska doser!

Finns det någon som har någon förklaring till detta, för jag kan inte hitta någon. Det måste ha blivit ett fel i ekvivalenterna, tror jag?
Mer
16 år 7 månader sedan #88406 av Admin1
Tabellen är nog rätt för den har funnits i Läkemedelsboken i flera år och upplagor. Ett fel hade nog upptäckts direkt och korrigerats. När man gör kliniska tester av antipsykotika, så används oftast Haldol som jämförelsepreparat. Nästan alla antipsykotika är därför jämförda i sin effekt med Haldol. Det har kritiserats när man testar nya antipsykotika, eftersom de då får mindre extrapyramidala biverkningar än Haldol. Haldol ger dock mer extrapyramidala biverkningar, vilket man varit kritisk mot. I FASS är underhållsdosen för Haldol under 6 mg/dag medan Cisordinol är 4-8 mg i Haldolekvivalenter/dag dvs ingen större skillnad egentligen.