Hur avgör läkaren vilken neuroleptisk medicin som passar?

Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1323679 av hyperaktiv
Ska absolut inte överskrida zyprexa. Jag hade 30mg per dag förut ordinerat. och 40mg om jag inte minns fel.

Saknar det lite, men men, andra saker funkar ju bättre på 10mg. Jag är piggare, gladare etc.
Last edit: 3 år 2 månader sedan by hyperaktiv.
  • Hope
  • Besökare
  • Besökare
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1323680 av Hope
30-40 mg är för högt. Man ska ha högst 10 mig dagligen 20 mg högst på ett dygn vid behov.

Jag har själv olanzapin och jag verkligen gillar den. Jag tar 10 mg dagligen och ytterligare 10 mg vid behov.

Olanzapin verkligen är super!
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Hope.
Mer
3 år 2 månader sedan #1323797 av Admin1
På rättspsyk kan man ge höga doser antipsykotika och betydligt högre än 20 mg för Zyprexa. T.ex Seroquel har givits i 2000 mg/dag.
Mer
3 år 2 månader sedan #1323803 av koi
Jag fick 20 mg Zyprexa direkt när jag blev inlagd 2:a gången och hade en tomtearmé på loftet plus att jag hade slutat sova helt. Efter 3-4 veckor sådär fick jag skitskumma biverkningar. Jag var packad som ett as, mådde illa, kräktes, hade lågt, jättelågt blodtryck och en puls som bara rusade.

De skicka mig med ambulans till akuten. Fick göra massa tester och en CT för att utesluta knas i skallen.

Det var min korta romans med. Zyprexa.
Mer
3 år 2 månader sedan #1323805 av Klanggedin
hade 15 mg över flera års tid.. mådde finemang men vågen skvalpade gott,..
Mer
3 år 2 månader sedan #1324055 av Admin1
Zyprexa, Abilify och Clozapine är de vanligaste antipsykotikan idag. men Risperdal börjar ges före Zyprexa pga mindre viktökning.