Propaganda

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1514 av Per-Erik
Propaganda skapades av Per-Erik
Jag tycker den här sajten liknar sz.com i avseendet att det propageras oavbrutet för att man skall ta mediciner och lyssna till vad läkarna säger. Läser man den information som finns om schizofreni så talas det om symptom men inga bakomliggande orsaker och då har läkarna ägnat 100 år åt att studera schizofreni. Jag tycker inte det finns någon anledning att lyssna till idioter som studerat någonting i 100 år utan att ha fått fram ett skit. Vad beträffar mediciner så tycker jag att allt bara är skitsnack. Om läkarna tycker att dom är så jävla bra kan dom ju käka dom själva.

Alla schizofrena som lyfter på ögonbrynet får ursäkta, men jag tyckte jag behövde ventilera lite.

Är det någon mer än mig som tycker det är som att höra en psykiatriker när man läser admins inlägg?
Mer
19 år 11 månader sedan #1516 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Propaganda
Man ska inte dra alla läkare över en kant, jag har träffat två bra läkare. Och så har jag träffat en mindre trevlig, och en som inte värkade förstå vad man menade. Men nu bor ju jag i Finland, så kanske de finländska läkarna är bättre än de svenska.

Jag tycker det är förjävligt att tvinga någon gå på medicin längre än vad som var planerat. Jag borde ha avslutat min medicinering för ett halvår sedan. Men nej det fick jag inte. Det är förjävligt.
Mer
19 år 11 månader sedan #1518 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Propaganda
Per-Erik, jag tycker att du har all rätt att ventilera dig. Alla blir vi upprörda ibland och att starta en debatt är ju faktiskt konstruktivt.

Jag tycker inte heller att man ska svälja att läkarna säger, speciellt eftersom en del läkare inte verkar veta vad dom pratar om.
Mediciner ska ju faktiskt användas så lite som möjligt, men den uppfattningen verkar inte alla läkare ha precis. Dom tycker väl att det helt enkelt är lättare att proppa folk fulla med piller, tyvärr.


Vad gäller Admin, så tror jag nog att han försöker bidra med den information har sitter inne med, utan att den färgas för mycket av hans egna åsikter. Må så vara att han kanske låter som en psykiater ibland, men han vill väl.
Mer
19 år 11 månader sedan #1522 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Propaganda
Hej!

Den här sajten skiljer sig ganska mycket från Schizophrenia.com. Inga annonser för läkemedel och ingen moderator som raderar eller censurerar inlägg. Det är ganska ofta inlägg blir raderade på Schizophrenia.com och det kan vara ganska oskyldiga saker t.ex. en alternativ behandling man prövat.

Jag tycker inte att jag propagerar för antipsykotika och jag tror ärligt talat att i dagens läge finns där inte så mycket mer att få ut av antipsykotika. Det krävs helt nya preparat med förmodligen helt nya verkningsmekanismer för att en klar förbättring skall ske.

Jag vill istället att ett större fokus läggs på kognitiv beteendeterapi, patientutbildning och familjeintervention, som har också bevisad effekt.
Den stora effektsvinsten kan göras genom att använda dessa behandlingar. Kognitiv beteendeterapi ger lika god effekt, som antipsykotika. Jag tror utan vidare att det går att minst fördubbla effekten genom att använda dessa behandlingar dvs schizofreniproblemet borde halveras.

Det är också viktigt att främja daglig sysselsättning och arbete för att förbättra den sociala situationen samt ekonomin för de drabbade.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1524 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Propaganda
-
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1534 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Propaganda
Isa-Alise, jag håller med dig om att man får abstinens symptom om man slutar för fort eftersom det är precis vad jag gjort vid några tillfällen. Detta i sig innebär att medicinerna är beroende framkallande vilket förnekas av läkarna.

Till admin vill jag säga att min post delvis var avsedd för att se hur långt man kunde gå innan man blev censurerad. Jag tyckte då att avslöja att denna sajt är administrerad av psykiatrin kunde vara ett lämpligt test. Får man lov att skriva det så bör väl allting annat vara tillåtet, vilket jag tackar för.

Det är min åsikt att schizofreni är ingen sjukdom utan ett system för att utesluta individer från samhället. Därför ser jag all medicinering och det mesta av terapin som en del i att utesluta oss från samhället.

Admin pratar sig varm för kognitiv terapi och jag håller med om att det är ett fantastiskt kraftfullt verktyg, men det skall inte användas ihop med anti-psykotika eftersom man då inte är vid sina sinnens fulla bruk.