Förslag: Kemiforum!

Mer
3 år 5 månader sedan #1303898 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Förslag: Kemiforum!
Det beror på vad det gäller. Att tipsa om farliga saker, som kan t.ex göra att man skadas eller vräks är ej lämpligt. Det har ju inte gått så bra för dig själv.
Mer
3 år 5 månader sedan #1303899 av Geta
Svar från Geta i ämnet Förslag: Kemiforum!
Håller helt med Admin. Jag misstänker att du gärna vill gå över gränser, Richard.
Mer
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #1303961 av Richard
Svar från Richard i ämnet Förslag: Kemiforum!
Jag tänkte inte på nått särskilt, men jag funderar på att göra lite krut till nyår. Krut tror jag man får göra. Kanske inte hur mycket som helst, men till mindre fyrverkeripjäser. Det är salpeter, svavel o kol i propositionen 75:10:15. Så kan man stoppa det i en tom medicinburk (i plast) o fjutta på.

Förr kunde man köpa Klorex 55 med kaliumklorat o göra kraftiga bomber med!

Nu kan man inte smälla annat än på nyår, annars tror folk att det är terrorister. På 90-talet smällde jag krut i våran trädgård. Grannarna kallade mig för "Den lille Saddam". O så eldade jag fosfor så hela kvarteret inhöljdes i ett giftigt rökmoln.

Krut är ju rätt oskyldigt, likaså blixtljuspulver, men att hålla på med TATP o HMTD är ju livsfarligt. En kille som hette Joel hade tillverkat en större mängd TATP o skulle gå ut i skogen o smälla av det men han hann inte fram, det blev joelbitar...

Det var en jäkla tur att jag inte kände till hur man enkelt tillverkade TATP när jag var i tonåren. Då hade det nog blivit richardbitar också.

Salpeter kan man köpa på ICA, svavel i färgaffären o kol är vanligt grillkol. Fast den salpeter i affären är inte den mest optimala för krut. Det är natriumnitrat, o det ska helst vara kaliumnitrat. Men jag tror det finns i djuraffären (för akvarium).
Last edit: 3 år 5 månader sedan by Richard.
Mer
3 år 4 månader sedan #1304207 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Förslag: Kemiforum!
Du har nästan blivit vräkt pga liknande saker. Om krutet antänds eller exploderar i din lägenhet blir du vräkt och får svårt att få en ny bostad. Sedan kan du göra tokiga saker under psykos eller på fyllan. Inte bra med det i kombinerat med riskfyllda ämnen. Avstå från fyrverkerier eller smällare.
Mer
3 år 4 månader sedan #1304242 av Richard
Svar från Richard i ämnet Förslag: Kemiforum!
Fast jag gör i så fall krutet på plats, o inte i lägenheten.
Mer
3 år 4 månader sedan #1304425 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Förslag: Kemiforum!
Nej, jag tycker du av princip inte skall hålla på med farliga saker för det kan skada dig och andra. Man vet aldrig vad som händer när du är på fyllan.