Psykiatrin och psykologin - dess mörka sida

Mer
16 år 4 månader sedan #102792 av Admin1
Schizofrenin har väl beskrivits i litteraturen för flera tusenår sedan och långt innan psykiatrin ens fanns. Förr vårdades inte psykiskt sjuka utan det liknade mest fängelse. I samband med att man började inse att psykisk sjukdom var en sjukdom fick psykiatrin ansvar över vården och det ansågs då, som en humanisering jämfört med tidigare.

Idag anses att psykiskt sjuka inte skall sitta i vanligt fängelse utan istället få rättpsykiatrisk vård. Också här är det humanism med i bilden och uppfattningen att man inte skall straffas om man är allvarligt sjuk och inte riktigt insett vad man gjort.
Mer
16 år 4 månader sedan #102793 av ak

Admin1 skrev: Schizofrenin har väl beskrivits i litteraturen för flera tusenår sedan och långt innan psykiatrin ens fanns. Förr vårdades inte psykiskt sjuka utan det liknade mest fängelse. I samband med att man började inse att psykisk sjukdom var en sjukdom fick psykiatrin ansvar över vården och det ansågs då, som en humanisering jämfört med tidigare.

Idag anses att psykiskt sjuka inte skall sitta i vanligt fängelse utan istället få rättpsykiatrisk vård. Också här är det humanism med i bilden och uppfattningen att man inte skall straffas om man är allvarligt sjuk och inte riktigt insett vad man gjort.


Själen är inte väsenskild från kroppen. Om jag under en psykos dödar en annan person kommer jag trots psykosen förstå att jag mördat en person, men jag kommer använda försvarsmetoder som inte har något reellt värde, t.ex att han jag dödade försökte avlyssna mina tankar eller implantera datorchips i mitt huvud. Jag tycker allt att psyksjuka inte skall sparas från fängelsestraff. Ge dem RPV tills de är friska och bura sedan in dem.