Hur vet man vad för psykos man har?

Mer
10 år 10 månader sedan #591524 av Amandara
Jag fick haldol sist jag var psykotisk och fick effekt rätt snabbt...... kommer inte ihåg exakt men på en månad var jag i princip frisk från vanföreställningar....
Mer
10 år 10 månader sedan #591551 av hinkan
Båda stämmer ju in. I perioder är Jag mer åt det psykotiska o i perioder mer åt det dissociativa. Om jag är psykotisk så är jag inte så jättepsykotisk för tillfället nej. Inlagd pga självmordsrisk o "utredning" eller vad man ska kalla det. Däremot har jag perioder då det är avsevärt värre än nu. Har även nyligen fått höra från en läkare att jag har kommenterande röster vilket jag inte alls förstått innan. Har man liknande symtom vid psykos som vid dissociation? Hittar inte mkt på Google haha.
Mer
10 år 10 månader sedan #591567 av Inwatto

hinkan skrev: ... Har man liknande symtom vid psykos som vid dissociation? ...

Nej, som jag ser det så är det två helt olika saker. Fast, om symptombeskrivningen är "knäpp" eller "galen" så kan det nog passa in på vilket som.

Tror att du försökt lösa livet som psykotisk genom att dissociera: splittra dig själv och låta den del som är friskast få styra. Symptomen på dissociation är minnesluckor och att man uppträder som en annan person än man egentligen är. Symptomen på psykos är vanföreställningar och hallucinationer, t ex röster.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 10 månader sedan #591612 av hinkan
JAg har inte direkt minnesluckor bara ibland, däremot dåligt minne. Så som du beskrev det stämmer bra in på mig. Jag pendlar mellan klarhet o förvirring, kontroll o kaos, balans och depp, olika snabbt. Ibland månadsvis, ibland flera gånger om dagen. Jag visar en människa utåt men inombords är jag en annan person. Jag lever ofta i en annan verklighet men försöker hålla skenet uppe liksom. dessa svägningar trodde de var bipolär sjukdom, men det verkar inte vara så. Men kan man ha hallucinationer o vanföreställningar vid dissociation?
Mer
10 år 10 månader sedan #591615 av Geta
Jo, man kan utveckla psykoser om man har benägenhet för dissociation.

När jag söker på dissociation på Wikipedia står det en massa men det går inte att länka.
Mer
10 år 10 månader sedan #591623 av Nissegossen
sv.wikipedia.org/wiki/Dissociati ... ykologi%29
Enligt wikipedia, har troligtvis också jag Dissociation, pga trauma i tidiga barndomen och hade det under hela min uppväxt. Detta har senare utmynnat i en regelrätt psykos och då har jag fått diagnosen Schizofreni. Jag satt ofta och dagdrömde under lektionerna i skolan.

Jag har också troligtvis PTSD, som jag fått pga det jag varit med om. Jag får ofta flashar av händelser jag haft under mina psykoser, då jag går igenom händelserna jag varit med om, när jag varit nära att förolyckas ofta pga att vara nära självmordet. Jag ser det som en ren tillfällighet att jag fortfarande lever.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum