Hur vet man vad för psykos man har?

Mer
10 år 9 månader sedan #591516 av hinkan
Tack för alla svar. Nu står det o väger mellan dissociativ störning pga stark ångest eller psykos. Har börjat äta risperdal så beroende på hu jag reagerar på den så kan de sen veta med lite mer säkerhet vad det rör sig om. Är inlagd för observation vilket ärr bra för då har jag tätare läkarkontakt. Jag vet knappt nåt om dissociation, nån annan som vet? Vad är det som skiljer det från psykos? Har ätit risperdalen 3 dagar o det känns lättare att vara bland folk, kan det verkligen ge effekt så fort?
Mer
10 år 9 månader sedan #591523 av Inwatto
Dissociation är när man utnyttjar att man har flera personligheter i hjärnan. T ex kan man säga att man låter en annan personlighet ta över när man tar på sig en normalitetsmask. Risken är att man inte minns vad man gjort. Minnet finns ju hos den personlighet som var aktiv. I extremfall byter man namn och det kan bli väldigt komplicerat... Det är oftast kvinnor som råkar ut för dissociation och särskilt om det finns sexuella övergrepp i barndomen.

Psykos har med vilken verklighet man uppfattar och tolkar, att göra. Det är ett förvirrat tillstånd, en slags panik där man kan tänkas "veta" saker som andra bara tror på eller som är osannolika. Man kan likna det vid att man flyger och med mediciner kan man "landa".

Du verkar ha fått effekt av Risperdalen snabbt. Det ser jag som tecken på att du inte varit så väldigt psykotisk.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 9 månader sedan #591524 av Amandara
Jag fick haldol sist jag var psykotisk och fick effekt rätt snabbt...... kommer inte ihåg exakt men på en månad var jag i princip frisk från vanföreställningar....
Mer
10 år 9 månader sedan #591551 av hinkan
Båda stämmer ju in. I perioder är Jag mer åt det psykotiska o i perioder mer åt det dissociativa. Om jag är psykotisk så är jag inte så jättepsykotisk för tillfället nej. Inlagd pga självmordsrisk o "utredning" eller vad man ska kalla det. Däremot har jag perioder då det är avsevärt värre än nu. Har även nyligen fått höra från en läkare att jag har kommenterande röster vilket jag inte alls förstått innan. Har man liknande symtom vid psykos som vid dissociation? Hittar inte mkt på Google haha.
Mer
10 år 9 månader sedan #591567 av Inwatto

hinkan skrev: ... Har man liknande symtom vid psykos som vid dissociation? ...

Nej, som jag ser det så är det två helt olika saker. Fast, om symptombeskrivningen är "knäpp" eller "galen" så kan det nog passa in på vilket som.

Tror att du försökt lösa livet som psykotisk genom att dissociera: splittra dig själv och låta den del som är friskast få styra. Symptomen på dissociation är minnesluckor och att man uppträder som en annan person än man egentligen är. Symptomen på psykos är vanföreställningar och hallucinationer, t ex röster.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 9 månader sedan #591612 av hinkan
JAg har inte direkt minnesluckor bara ibland, däremot dåligt minne. Så som du beskrev det stämmer bra in på mig. Jag pendlar mellan klarhet o förvirring, kontroll o kaos, balans och depp, olika snabbt. Ibland månadsvis, ibland flera gånger om dagen. Jag visar en människa utåt men inombords är jag en annan person. Jag lever ofta i en annan verklighet men försöker hålla skenet uppe liksom. dessa svägningar trodde de var bipolär sjukdom, men det verkar inte vara så. Men kan man ha hallucinationer o vanföreställningar vid dissociation?