Mijailos röster - en bluff?

Mer
20 år 4 månader sedan #374 av Admin1
Anna Lindhs baneman Mijalo Mijailovic hävdar att en röst sade åt honom att döda Anna Lindh. Nu verkar inte alla tro på det verkar det som, men det skrivs om det i tidningarna och det skapar ytterligare rädsla för dem med schizofreni. Han har ju inte heller berättat om sina rösthallucinationer när han uppsökt vården. Jag tror att han hittar på det här med röster för att få ett mildare straff och större sympati.
Vad tror ni andra?
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #376 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Mijailos röster - en bluff?
Instämmer helt med vad du säger. Nu är inte psykiatriker särskilt lättlurad, så han får nog sitta av sitt straff i fängelse istället för rättspsykiatrisk vård.
Mer
20 år 4 månader sedan #379 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mijailos röster - en bluff?
Jag läste idag i Dagens Nyheter att han hade medicinerna antipsykotikat Zeldox och antidepressivat Remeron. Det tyder på att han har haft psykotiska besvär och att det kan därför vara högst troligt att han kan ha problem med hörselhallucinationer. Däremot är det en annan femma om det var verkligen röster som drev honom till dådet.

Han hade en del vettig kritik mot den psykiatriska vården att den gick enbart ut på medicinering. Jag antar att Socialstyrelsens utredning om hans vård är ett tecken på att det kanske har begåtts något fel där. Hade vården varit mer allsidig med sysselsättning och bättre öppenvård, så hade dådet aldrig inträffat. Jag menar hade han arbetat eller varit sysselsatt hade han inte haft tid att vara på NK eller PUB.

Admin
Mer
20 år 4 månader sedan #380 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Mijailos röster - en bluff?
Enligt min mening borde Mijailo dömas för mord och inte dråp oavsett. Även om det var röster som befallde honom så kommer dessa röster från honom, hans egna tankar och ingen annanstans ifrån.
/Sofie
Mer
20 år 4 månader sedan #381 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mijailos röster - en bluff?
Jag tror också att han kommer att dömas för mord. Hans sjukdom verkar oklar, men det verkar som han inte led av schizofreni utan av depressioner. Hans medicinering anses felaktig av många. Det dröjer nog först till att den rättpsykiatriska undersökningen är klar innan det står klart vad det är. Emellertid kanske de hemligstämplar resultatet av undersökningen för de har ju gjort så förr.

Admin
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #2068 av
Svar från i ämnet Mijailos röster - en bluff?
Hej,jag har kunnat bli helt galen av Zeldox.Fick hemska anfall och vart kannibal och började anfalla vårdare,vilket jag aldrig annars är och gör!!.Fick dessutom röster i huvudet av den medicinen,vilket jag heller annars inte har!!

Kan ju vara så att dem medicinerat honom fel,att han inte har Schizofreni och därför blev sämre,som mig!!(har inte heller bara diagnos Schizofreni)

Då har dem ju begått en felbehandling så då är läkarna i högsta grad delaktiga ovh medskyldig till det som hänt skulle jag vilja påstå!!

Tycker dem borde ha mera koll på hur medicinerna också kan påverka människor.Man kan inte bara skriva ut mediciner hursom helst som dem gör nu för tiden och inte heller följa upp!!Vissa kan reagera på medicinerna som vissa gör på tex LSD om inte värre!

Sedan var det j-a fel av vården att neka honom hjälp!! :evil:
/M