Röster på natten

Mer
19 år 4 månader sedan #7783 av Moonlight
När jag ligger i sängen och ska sova så hör jag röster, dels uppfattar jag inte vad de säger, men oftast är det kommentarer, och på morgonen märkte jag att sa något mot rösten, jag svarade på något. Så kom jag på mig att jag pratade med något som inte finns.

Är det normalt, att höra röster fast man inte har psykos....?

Eller är räknas inte detta som röster?
Mer
19 år 4 månader sedan #7786 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Röster på natten
för det mesta uppfattar jag heller inte vad de säger. det är oftast en eller flera röster som säger Aaaaaa och samtidigt ekar det. ibland verkar de tala men jag uppfattar inte vad som sägs. det har hänt mig flera ggr nu den senaste veckorna att jag hört bekanta ropa på någon fast de inte äns varit i närheten. när jag ligger i sängen och ska sova är det tyst. men konstigt nog så en kväll hörde jag en svag röst säga "kom hit" ett par gånger. det är oftast när jag är nervös eller deprimerad som jag får hörselhallisar.

jag är inte psykotisk och ja hör ändå detta.
Mer
19 år 4 månader sedan #7787 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Röster på natten
Rösterna lever på er uppmärksamhet. Ge dem inte er uppmärksamhet, de kanske försvinner då.

Annars kan ni ju ta och pröva dem, det står i Bibeln att vi skall pröva var och en ande som kommer till oss. Detta för att se om de kommer från Gud eller inte.
Gör inte som de säger till er utan hävda att det är ni som bestämmer, inte rösterna.

Skulle de komma med uppmaningar att göra något, gör absolut inget som kan skada er själva eller någon annan.

Gå emot dem och svara dem inom er, och kanske ha en dialog med dem.

De kan förställa sig så att ni tror att det kan vara någon som ni känner, till och med någon som är avliden.

Jag vet att många här inte tror på en Gud eller på något "s.k övernaturligt", men för mig är andevärlden en realitet.

Detta är inte sagt för att skrämma er, utan mera för att ni skall vara på er vakt.
Men försök i första hand i görligaste mån att inte ge dem någon uppmärksamhet.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7793 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Röster på natten
Fy fan vad läskigt, då, men det har hänt de senaste dagarna, och de säger typ:

Men gå då!
Varför det?
Neeej
Hahahaha


Jag har ju inte psykos, varför hör jag sånt här??

Fattar noll.
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #7794 av
Svar från i ämnet Röster på natten
har också upplevt röster på nattetid.

Mina brukar försvinna när jag tänker skarpt "försvinn med er".
Då försvinner de snabbt.

// tejen som tar allt med en klackspark.... :D
Mer
19 år 4 månader sedan #7801 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Röster på natten
2 % av normalbefolkningen hör röster, så det kan drabba vanliga människor också. 50 % av de som har en avliden anhörig kan höra dennes röst då och då. Rösthallucinationer blir först psykotiska när de kombineras med vanföreställningar dvs när man inte inser att det är hallisar.

På natten och särskilt vid insomningen verkar risken att höra röster vara störst.

Lägg dig i sängen först när du är riktigt trött.

Lyssna inte efter röster!

Ligg på höger sida med örat tryckt mot kudden! Det verkar minska risken att höra något. Hjälper inte detta försök med andra sidan.