Röster på natten

Mer
19 år 4 månader sedan #7804 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Röster på natten
Moonlight! Det var inte min mening med att skrämma dig!
Grejen är som Admin säger, lyssna inte efter dem, ignorera dem i görligaste mån.

Mina röster finns där inom mig och har funnits inom mig i över 30 år.

Det är absolut inte något att sträva efter att ha dem.

Men samtidigt har det gett mig en helt ny dimension av tänkande inom mig. På ett sätt kan man säga att de berikat mitt liv, men jag ser inte att fördelarna med dem överväger nackdelarna.

Ta det bara lugnt och försök använda KBT om du kan. Om du drabbas av panik, ta det lugnt och tänk; en sak i taget och det viktigaste först.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7805 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Röster på natten
-
Mer
19 år 4 månader sedan #7852 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Röster på natten
för mig har inte sättet varit att nonchalera dem. För mig har det varit att ge dem utrymme, men inte mer än det de får.
De får t.ex. prata hur mycket de vill, men aldrig översätta de uppmaningar de har till verklighet. DVS jag kan tänka mig att lyssna på dem om de så gärna vill, men jag tänker inte göra det de säger.
(mina röster uppmanar mig ofta att skada mig, imperativa hörselhallucinationer).
Sedan får de en begränsad tid varje dag, t.ex. 5 min innan jag går och lägger mig. Sedan får det vara bra, "jag har inte tid mer med er nu" säger jag. "åtrekom imorgon på eran 5-minuterstid."
Att ge dem tid, men ändå sätta mig över dem, har varit mycekt effektivt för mig. Om jag bara förnekar dem sliter det bara runt mig, eftersom jag ändå hör dem. Dessutom kan de hota så mycekt effektivare då, eftersom de kan hålla sig i skuggorna på ett föreelaktigt sätt.
Det ska vara lite som att tända ljuset när spöket är där, plötsligt står det där och stammar i vitt lakan och ser allmänt patetiskt ut.
"Så okej, prata på, men jag har inte tid så länge. Säg vad ni vill, men skynda på."
Såna meningar gör att jag känner mig överlägsen, samtidigt som jag ger dem det de vill ha. Då tappar de liksom makten att hota mig.
alla får ju som de vill. både de och jag...


vet itne om du blev klokare av detta.
vad jag menar är kanske att avdramatisera det hela.
...och det kan man ju göra på många olika sätt...

lycka till!
Mer
19 år 4 månader sedan #7854 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Röster på natten
Hej!

Jag tror att det är jätteviktigt att inte bli rädd för de där rösterna. En del röster kan onekligen vara skrämmande, andra är mera bara typ "underhållande", men kan vara nog så obehagliga ändå förstås.

Jag tror att de allra värsta rösterna är ute för att skrämmas och att få oss att göra vad de vill. Då tror jag verkligen att det är så att Guds motsats, den onde, kan ligga bakom sådana röster. Det här är alltså min personliga tro det är fråga om nu. Denna min tolkning gör i alla fall att jag har lättare att förstå det hela, förstå VARFÖR de finns och vad de vill. De vill ha oss över från Guds eller den "neutrala" sidan till den ondes sida. Detta är inget att vara rädd för i sig det heller. Vi har en fri vilja att handla som vi vill. Vi har RÄTT att motstå dessa röster. De tips jag nyss läste om här att man ger rösterna en begränsad tid, att man på det sättet tar kommandot över dem tror jag starkt på. Rädslan är vår svaghet och det vet den onde också. Jag vill INTE skrämma någon med denna text, och jag hoppas verkligen att jag inte gjort det. Som sagt är det här mina egna tankar, som jag dock vet att delas av andra. (Inte mina egna alltså ursprungligen.)

Ni som hör röster. Ta det lugnt, var inte rädda, lyd INTE rösterna, "sköljs inte med" av dem, utan sätt er över dem.

Lycka till!

Lyssnare
Mer
19 år 4 månader sedan #7859 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Röster på natten
Hej lyssnare! Som Roosevelt sade; Vi har inget att vara rädda för, utom rädslan själv.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7864 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Röster på natten
-