Hjälp!

Mer
19 år 4 månader sedan #8010 av mang3
Hjälp! skapades av mang3
I våras fick jag diagnosen schizofreniform psykos. När jag låg inlagd senast(blev utskriven idag) fick jag diagnosen vanföreställningssyndrom. Vad är skillnaden? Jag frågade läkaren på utskrivningssamtalet, men jag fick inte riktigt klarthet i det hela.
Mer
19 år 4 månader sedan #8011 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hjälp!
Schizofremiform psykos är en psykos som liknar schizofreni i symptom, men den är kortvarig minst en månad och max 6 månader. Om psykosen fortsätter efter 6 månader får man alltså en annan diagnos, som du nu fick.

Vanföreställningssyndrom domineras psykosen av vanföreställningar och det finns inte alls samma funktionsförluster som vid schizofreni. Det är alltså mildare besvär än schizofreni. Det verkar också, som fler återhämtar sig och tillfrisknar från vanföreställningssyndrom. Det kan redan börja ske efter ett halvt år.

Behandlingen verkar vara låga doser av antipsykotika. Jag skulle gissa att kognitiv beteendeterapi kan vara bra, eftersom det har god effekt på vanföreställningar.

Har du varit inlagd länge?
Mer
19 år 4 månader sedan #8025 av mang3
Svar från mang3 i ämnet Hjälp!
Den här gången var jag inlagd i två veckor. Jag har sedan i våras under flera tillfällen spenderat i ungefär en vecka på olika avdelningar.
Mer
19 år 4 månader sedan #8036 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hjälp!
Tycker du att du känner dig bättre efter inläggningarna? Erbjuder de hjälp i form av besök i hemmet av öppenvårdsteam efteråt?
Mer
19 år 4 månader sedan #8075 av mang3
Svar från mang3 i ämnet Hjälp!
Jag tycker att öppenvården har gjort ett okej jobb. Några hembesök har jag inte fått. Däremot har jag fått samtalstider inbokade, tyvärr oftast med väldigt stora mellanrum. Vad innebär kognitiv beteendeterapi? Jag kan inte minnas att någon som jag har varit i kontakt med inom psykiatrin har nämnt något om det.

Förresten.. tack för att du svarar på frågor på ett konkret sätt :D Om jag innan ett läkarsamtal har två frågor att ställa går jag oftast därifrån med tio nya .?
Mer
19 år 4 månader sedan #8089 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hjälp!
Kognitiv beteendeterapi går ut på att omskola sitt tänkande, eftersom tänkandet är ofta felaktigt vid psykiska sjukdomar. Vid depression är det negativa tankar, som man försöker göra positivare, vilket gör att depressionen lättar.

Vid vanföreställningar arbetar man med själva vanföreställningarna. T.ex. du kanske har vanföreställningen och tänker ständigt på att andra i omgivningen pratar om dig.

Då stannar man upp skriver ner tanken på ett papper. Lägger fram bevis för och emot att andra pratar om mig. Oftast finns inga bevis varför man kan istället tänka en alternativ tanke typ: Jag tror att andra pratar om mig men det är säkert inbillning för det finns inga bevis på att det är så. Om man håller på så där så minskar eller försvinner vanföreställningar. Jag har prövat det själv och det fungerade väldigt bra för mig.