Utskriven och mår bra!!! Äter Abilify...

Mer
19 år 3 månader sedan #8654 av Nissegossen
Hej Isa-Alise! Jag fick frågan för inte så länge sedan; Skulle du vilja vara utan dina röster?
Jag svarade, att det vet jag inte, jag skulle nog vara rädd för det.
Varför? Jo, de är en del av min personlighet, jag har haft dem i större delen av mitt liv.

Det är alltså så, att de på sätt och vis är berikande av mitt liv. Men samtidigt är de också handikappande och i bland blir de till och med så elaka att jag inte vill leva.

Hade de enbart varit på gott så hade jag absolut inte haft något alls emot dem, men som sagt, jag har haft dem i större delen av mitt liv och har haft ständigt pågånde dialoger med dem inom mig.

Det blir nog som du säger tomt och ödsligt, men prata du med den Gud så som du uppfattar honom, så skall du se att det också är berikande även om du inte omedelbart får ett svar. Är det då bara en röst så är det nog den du skall följa.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 3 månader sedan #8657 av Admin1
Om du tycker att det blivit för lugnt efter det att rösterna slutat kan du ju slå på en radio eller använda freestyle när du är ute. Jag tycker att det borde hjälpa. Det är ju också röster fast de kommer inte från en själv.

Efter en akut psykos kan det komma en postpsykotisk depression. Det är ganska vanligt. Du kan ju mäta hur deprimerad du är på:
213.88.140.183/deprimerad/allm/testa/madrs.htm
Testet ger besked om man behöver antidepressivbehandling.
Mer
19 år 3 månader sedan #8667 av Isa-Alise
Mer
19 år 3 månader sedan #8739 av Admin1
Nissegossen,

Har du prövat att gå med i självhjälpsgrupper för problem med röster? Jag läste att de brukar ge bra effekt i följande postning i Återhämtningsprojektets hemsida:
www.aterhamtning.se/_disk4/00000004.htm
Det finns också en förening som heter Rösträtt, som bara håller på med problemet med röster.
Mer
19 år 3 månader sedan #8744 av Nissegossen
Hej Admin! Ja, jag har hört lite om Maastricht intervjun, men inte läst den. Den kanske ligger hemma någonstans, kopierad och klar men jag har inte orkat med att läsa den. (Har mycket svårt för att koncentrera mig på böcker, har ingen uthållighet).

Jag har också hört talas om rösträtt, men inte varit så intresserad, att jag brytt mig om att läsa speciellt mycket om det.

Som det är nu så avaktar jag ett tag till.
Men du skall ha ett stort tack! för att du tänker på mig. Det betyder så mycket.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 3 månader sedan #8759 av Nissegossen
Hej Admin! Har varit inne på RSMH;s hemsida och tittat på råden som ges till rösthörare. Intressant för det som beskrivs där, har jag själv kommit underfund med och praktiserat under en lång tid.

Det stämmer också med det som är i början när man insjuknar i en psykos för första gången med förvirringsfas, följt av ilska. (Den ilskan gör att man blir en överlevare). Sedan ett accepterande av att man har rösterna, även att gå in i en dialog med dem. Det nästa är att de är motsägelsefulla, och att man inser själv att ja; jag behöver inte alls göra som ni säger, för det stämmer inte med min rättsuppfattning och så skulle jag själv inte göra mot någon annan.

Men att göra överenskommelser med dem är för mig lika svårt, som att ge med sig i en gisslan situation. Detta oavsett om det sägs komma från Gud eller inte. Jag anser mig vara skapt med en fri vilja, och så länge jag inte skadar någon annan och det inte strider emot svensk lag, så anser jag mig vara i min fulla rätt att göra vad jag vill.

Jag tycker att det dubbla kärleksbudet täcker in vart enda argument de har att komma med.
För jag försöker med hela mitt förstånd följa det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum