Om....

Mer
19 år 3 månader sedan #8737 av Björnen
Svar från Björnen i ämnet Om....

Gäst skrev: tumörer i hjärnan kan trycka mot nåt som jag inte vet vad det heter vilket leder till såna "upplevelser"

ok vänta tio år, så får du en annan förklaring. vänta 100år till, och du ser att allt var avancerad skitsnack. invnta 200år, och jorden är förstör av människor. OM inte något stort händer med mänskligheten, djävulens avbild.
Mer
19 år 3 månader sedan #8738 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Om....
Kära Gäst! Jag vet att många inte tycker om att jag citerar Bibeln, men i den står det om den sista tiden, ett slut på det gamla som varit och en total kollaps av det som är.

Visst människan ordnar en soptipp av den här världen (Gehenna, helvetet var en soptipp).
Det ordnar vi till inom de flestas livstid som lever nu.

Den slätt där Harmagedon (Den sista striden) skall stå, är en slätt på bägge sidor om gränsen mellan det nuvarande Irak och Iran.

Jag har lätt för att se, att vi inte kan leva som vi gör, med den levnadsstandard vi har nu. Utan någon som helst hänsyn till miljön, gör vi den här världen obebolig inom en snar framtid.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 3 månader sedan #8746 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Om....
Jag tror inte allt som vi idag uppfattar som stolligt i historien är ett resultat av psykisk ohälsa. Jag tror det är lika fel som att idag påstå att allt våld orsakas av psykiskt sjuka. Även vanliga människor kan vara "galna" och långt bak i historien försökte man nog förklara saker så gott man kunde med bieffekten att det oftast blev fel med dagens kunskap.

Jag har läst att hallucinationer och vanföreställningar varierar med tiden. På medeltiden handlade det mycket om häxor mm medan idag handlar det om ofta tekniska saker som minikameror och inopererade chips.

Jag tror att hallucinationer och vanföreställningar ofta utgår från saker som existrerar i verkligheten eller i föreställningsvärlden. Sedan vid psykos så skruvas det hela till så att det blir överdrivet och helt overkligt. Men det finns ofta en liten kärna av verkligheten i det hela tycker jag. Jag tror också att det var lättare att vara psykiskt sjuk förr - bristen på kunskap gjorde nog att toleransen var större utom om det stred mot den tidens religion.
Mer
19 år 3 månader sedan #8754 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Om....
Det som fördärvat vår jord är; Krig, politik och religiös fanatism. Dvs makt över andra människor.

Inte att förglömma ordet pengar!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • A
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8765 av A
Svar från A i ämnet Om....
Björnen,

Vilken reflekterande person sjuk som frisk har _inte_ tänkt på det?
själv tror jag att de allra flesta religösa eller övernaturliga legender bottnar i hallucinationer och vanföreställningar.
Men sen kan man tänka både ett och flera steg längre och snöa in i filosofiska resonemang tills man kommer fram till att man egentligen inte vet någonting...
Ang religioner förstår jag att man kan tro på en viss religion eller fenomen, men de trångsynta människor som bestämt säger sig veta att så här _är_ det har jag mycket svårt för. Själv är jag agnostiker, men med en dyster determinististisk och nihilistisk filosofisk tro... jag hoppas innerligt att jag har fel när jag tror att vi och våra tankar och handlingar enbart är en produkt av arv och miljö och att vi därför i egentlig mening saknar fri vilja.

Att många fysiker är troende har jag också hört...
Man kanske skulle mått bättre om man läst fysik istället för matte och artificiell intelligens... Får låna någon förstårlig bok om kvantteori, supersträngar och universums ihopkrullade dimensioner... risken är väl bara att man blir psykotisk istället för religös :(