svårt att se människor i ögonen

  • kgu
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9433 av kgu
Jag har under en längre period haft svårt för att se människor i ögonen.När jag väl ser människor i ögonen så känns det ofta otäckt.Det känns på nåt sätt att dom kan läsa mina tankar. Det är inte säkert att dom kan läsa mina riktiga tankar. Dom tror sig kunna veta hur jag tänker och behandlar mig utifrån det. Varför känner man sig så här? :cry:
Mer
19 år 2 månader sedan #9442 av dalo
Som svar på din fråga: Jag har ingen aning. Tyvärr.

Jag upplever dock saker som liknar det du skriver. Jag ser folk i ögonen, i regel, men jag drar förutfattade mening om fol, om dom tillhör /dom/ eller inte, med deras blick. Det syns, minns speciellt några klasskompisar från gymnasiet, som efter en kort stunds konversation fick den där drömmande, trötta blicken... ett tecken på att de egentligen inte ville fortsätta prata, men gjorde det bara för att "man ska" det. Hatar sånt.
Mer
19 år 2 månader sedan #9451 av Admin1
Det är ett ganska vanligt problem vid schizofreni att inte kunna skapa ögonkontakt med andra. Jag tror att det beror på de kontaktsvårigheter och isolering, som finns då.

Om du upplever att andra kan läsa dina tankar när du tittar på dem. Skriv ner de bevis som du har för det på ett papper. Skriv också ner de motbevis du har. Genom att ifrågasätta sådana här saker kritiskt så kan besvären ofta lindras.

På vissa kliniker finns det kurser där man får lära sig att samtala och umgås med folk t.ex. att skapa ögonkontakt med andra. Dessa kurser brukar vara väldigt uppskattade bland de som får dem. De tycker att de haft stor nytta och glädje av dessa kurser. Kanske borde RSMH anordna liknande kurser ut i landet. Det verkar ju vara en typ av kurs som skulle vara lämplig för dem att hålla. Du kan ju ringa till din klinik och fråga om de har någon sådan kurs.
Mer
19 år 2 månader sedan #9458 av Geta
Detta att man inte vill bli synad från topp
till tå. Att det är obehagligt att bli betraktad.
Jag vet inte vad det är man är så rädd för att
avslöja. Att man inte håller måttet..
Man kanske har blivit sedd av någon med elaka,
kritiska ögon tidigare i livet.
Det går knappast att få kontakt utan att se in i
ögonen. Men att det blir obehagligt om det blir
för länge.
  • kgu
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9466 av kgu
Svar från kgu i ämnet svårt att se människor i ögonen
När jag är berusad, så har jag lättare för att se människor i ögonen. Man blir mer självsäker då. I våras så tog jag tre stilnoct.Då mådde jag riktigt bra, bättre än med alkohol i kroppen. Då kände jag mig helt frisk.Är sömntabletter oro och ångestdämpande. Jag ska ochså säga att jag har schizoaffektiv sjukdom. Något jag ochså har märkt är att när jag blir uppjagad så får jag talsvårigheter, jag har på nåt sätt svårt att få fram orden, det sluddrar. Mediciner jag tar är Abilify och temesta.Min läkare sa att Abilify ska ge en lugnande effekt så att jag kanske slipper temestan. Jag har haft ångest i cirka 4 år. Det börjar bli jobbigt nu. Jag tycker att temestan inte hjälper längre.
Mer
19 år 2 månader sedan #9467 av Moonlight
Jag har haft problem med det, nu har det blivit lättare. Jag kunde inte se folk i ögonen, och om dom kollade mig i ögonen tyckte jag det var otäckt, kändes som att dom såg hela JAG, min personlighet, mina tankar , allt. Så jag valde att inte titta i ögonen. Fortfarande kan det vara obehagligt men jag mår inte lika dåligt som förr.