anorexi som blir schizofreni

Mer
19 år 2 månader sedan #9760 av Harriet
Hejsan !
Jag undrar lite om det finns någon forskning som visat samband mellan anorexi och psykossjukdomar ?
Om det inte finns det är det dags att göra något för jag har under alla mina år inom psykvården märkt av att detta sammanhang finns.
Många av mina medpatienter började sina problem med en ätstörning.
Så även jag.
Borde då inte vårdpersonalen som tar hand om anorektiker vara mer medvetna om detta ?
Själv kom jag i kontakt med BUP som 16-åring för att jag vägde mindre än 40 kilo och var då samtidigt psykotisk.
Fick ingen hjälp för detta då mina läkare menade på att mitt mående bara berodde på svälten.
10 år och 25 kilo senare så gör detta mig väldigt upprörd.
Tror att samhället hade sparat mycket pengar om de blev bättre på att fånga upp ungdomar ( inte bara anorektiker ) som mår dåligt.
MVH Harriet
Mer
19 år 2 månader sedan #9761 av Isa-Alise
-
Mer
19 år 2 månader sedan #9769 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet anorexi som blir schizofreni
Jag har inte läst om detta tidigare. Det jag känner till är att Zyprexa håller på att testas vid anorexi. Zyprexa ger viktökning, vilket är väldigt positivt vid anorexi, dessutom hoppas man att anorektikerns vanföreställning om att vara för tjock skall också påverkas positivt dvs att de skall inse sanningen att de är för magra.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ot-anorexi
Mer
19 år 2 månader sedan #9914 av tryskey
jag började också min "psykkarriär" (haha) med anorexi.
Och precis som du var schizofreni inte utredningsaktuellt förrän 25 kilo senare.
Konstigt när man borde undersökt det med en gång... Dock kan ju svält orsaka de mest underliga saker, så samtidigt kan jag förstå dem.

Vi verkar ha en ganska liknande historia, Harriet. Och precis som jag har klarat mig så tror jag du också kommer göra det till slut. Om du bara kan hålla dig vid liv...
Du ska fortsätta kämpa, hör du det, vännen?
*kramen*
Mer
19 år 2 månader sedan #9926 av Harriet
Svar från Harriet i ämnet Hej !
Börjar kännas tjatigt att tacka dig för ditt stöd men jag gör det iallafall
Tryskey.
Ha det så bra och om du vill kan du få min mailadress.
Kommer inte att ha möjlighet att skriva på ett tag ( om mitt boendestöd får som de vill )
Ha det så bra!