Hörselhallucinationer reducerades

Mer
19 år 1 månad sedan #10431 av stefan
Det enda symptom som jag har för närvarande är hörselhallucinationer. Dagens mediciner tycks inte riktigt klara av att häva dessa och därför hoppas jag att TMS skall kunna hjälpa mig. Eftersom det är ganska nytt lär det vara mycket svårt(omöjligt?) att få tillgång till sådan hjälp, men jag tänker i alla fall göra ett försök. Kommer att tala med min läkare om detta nästa gång vi ses.

www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... educerades
Mer
19 år 1 månad sedan #10455 av Admin1
TMS kan nog finnas på vissa universitetssjukhus redan, men det är inte säkert att de vet hur man skall behandla hörselhallucinationer med det. Men det kommer säkert i framtiden.

Det finns också en del självhjälpsknep. Att nynna entonigt Mmmmm när man har hörselhallucinationer kan lindra dem med 60 % har jag läst. Lyssna på musik. Titta på TV. En öronpropp i höger öra.

Det finns också självhjälpsgrupper för personer med problem med röster och en förening som heter Rösträtt.

Själv blev jag kvitt rösterna genom att jag upptäckte att de försvann när jag tittade på en tavla som fanns på min vägg. Jag koncentrerade mig sedan på samma sätt som när jag tittade på tavlan. Jag började med 1 timme i sträck. Sedan 2 timmar osv. Rösterna försvann helt för mig då.
Mer
19 år 1 månad sedan #10458 av maskrosman
Det var intressant, admin, det där med tavlan. Vet om du det var något speciellt med tavlan som gjorde att det blev bättre? Typ att den hade ngn särskild betydelse för dig eller gav dig ngn speciell känsla eller så?
Jag kämpar för att ta mig ur min egen förvirring/ångest, men har fan ingen aning om hur jag ska göra f n.

mvh
maskis
Mer
19 år 1 månad sedan #10492 av Admin1
Det som var speciellt med tavlan var att den var vid sängen. När jag låg i sängen och slappade kom hallucinationerna. När jag studerade tavlan liggande kvar i sängen försvann hallisarna.

När jag tittade på tavlan aktiverades nog hjärnan och hallucinationer verkar motverkas av aktivitet. Min teknik att sedan motverka hallucinationer innebar nog att jag hela tiden aktiverade hjärnan och därmed motverkade hallucinationer. Det är min tolkning av fenomenet.
Mer
19 år 1 månad sedan #10495 av stefan
Tack för tipsen. Det finns många knep för att lindra påverkan av hörselhallucinationer, men det kan ändå vara rätt jobbigt ibland. Du har nog haft tur som blivit av med hallucinationerna genom att koncentrera dig som du gjorde när du tittade på en tavla. Det funkar inte för mig, men kanske kan jag inte koncentrera mig tillräckligt djupt för att på något sätt aktivera hjärnan så att hallucinationerna försvinner. Det tips som jag har hjälper inte så bra, men kan kanske ändå vara värda att nämna. Det var något jag lärde mig när det var som värst d.v.s. då jag hörde allt som jag tänkte. Kanske kan det jämföras med någon form av meditation. Man tar ett ljud (fågelsång,musik eller vad som helst)och repeterar det man hört. Så länge man kan hålla ljudet färskt i minnet hör man inga röster. Om jag mot förmodan lyckas få behandling med hjälp av TMS kommer jag givetvis att skriva om detta.