alkohol

Mer
20 år 1 månad sedan #685 av hj
alkohol skapades av hj
Hur vanligt är det bland schizofrenier och liknande att ha missbruksproblem,samt finns det någon statistik över detta?Kan alkohol ex förstärka eller ta fram latenta psykoser?Och hur farligt är det att dricka när man tar neuroleptikum?hj :rolleyes:
Mer
20 år 1 månad sedan #686 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet alkohol
Hej!

Det är förvånansvärt vanligt med missbruk, men samtidigt är det viktigt att komma ihåg att arbetslösheten är hög c:a 80 % och att arbetslöshet i sig ökar risken för missbruk.

I Europa så överkonsumerar 40-50 % av de med schizofreni alkohol och 25 % använder eller har använt cannabis.

Det anses att alkoholen används för att självmedicinera den oro och depression, som man upplever. Man använder det trots att eventuella hallucinationer förvärras. Jag har läst att även måttliga mängder alkohol kan vara olämpligt och skadligt.

Vid schizofreni är missbruket kopplat till avsaknad av stöd, svåra psykotiska symptom och täta vårdperioder på sjukhus (tyder på att bättre stöd och effekt mot psykotiska symptom skulle kunna minska risken för missbruk).
Alkoholmissbruk ökar risken markant för våld.

Vården är inte så bra på att fånga upp missbruk. De identifierar enligt en engelsk undersökning bara 1 % som säkra missbrukare, 27 % är partiellt utredda medan resten inte alls.

Cannabis verkar vara värre än alkohol och förvärrar symptom, ökar risk för återfall och minskar effekten av läkemedel.

I Europa är det ovanligt med tyngre narkotikamissbruk vid schizofreni. 70-90 % röker, vilket är flera gånger högre än normalbefolkningen. Kaffedrickandet är också högre än normalt.

Det står bra om missbruk och schizofreni i Socialstyrelsens kunskapsöversikt (på svenska) sid 32
www.sos.se/FULLTEXT/110/2003-110 ... 110-12.pdf

Jag tror själv att Veteran Administration i USA har den bästa schizofrenivården i världen. De fångar upp depressioner och missbruk med screening på alla.
Om schizofrenivården i Sverige skall bli av världsklass. Måste all schizofrenivård ha samma huvudman Staten (som Veteran Administration). Det kommer aldrig bli någon fjutt på den svenska schizofrenivården för att patienterna är för få 30000 och uppdelade på 25 landsting och ännu fler kommuner. De har för få patienter för att kunna ha resurser och få chans att bli bra på det.

Admin
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
20 år 1 månad sedan #693 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet alkohol
Jag tror inte att det spelar någon roll om man dricker alkohol i måttliga mängder. Någon känd effekt tillsammans med anti-psykotika finns inte. Själv dricker jag en öl på fredag och lördag. Det räcker för att släcka törsten.
Mer
20 år 1 månad sedan #694 av hj
Svar från hj i ämnet alkohol
Ja tack för svaren! :) vi kan hoppas att det blir bättre även i sverige,(har läst lite om veteran administration dom verkar ha den bästa hjälpen men hade för mig att det gällde bara militär veteraner )jag tror att det är extra svårt att behandla schizofrena som även har missbruksproblem eftersom sverige saknar resurser inom vården(särskilt psykiatrin)att behandla denna tunga ödesdigra blandproblematiken,och sociala konsekvenser det har på individerna,många är hemlösa ex.Om jag nu inte misstar mig så tyckte jag läsa nåt om Anders milton(eller vad han nu hette)lovade att det ska satsas 1miljard på psykiatrin!?!kan det stämma?Föresten så brukar det bli lite folkisar fredag lördag för mig(tror inte det är någon fara)tycker att det är gott tillsammans med en påse jordnötter och en bra film!Tack admin för länken den är bra behöver en skrivare dock.hj
Mer
20 år 1 månad sedan #699 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet alkohol
Jo, det stämmer att 1 miljard skulle satsas på främst sluten vård, sysselsättning och boende.

Jag tror att problemen vid schizofreni är lösbara i stort sett, men det måste göras rätt från början. Viktigast är att de till att nyinsjuknade får en bättre vård så de inte drabbas av så mycket funktionsnedsättning dvs de måste få all behandling som ger effekt.

Sedan gäller det att se till att alla som har otillräckligt effekt får alla behandlingar som ger effekt. Det gäller att söka efter depression och missbruk samt att behandla dem.

Sysselsättning och arbete är viktigt. Om alla får detta minskar vårdbehovet och missbruksproblemen.

Det gäller också att organisera en fungerande öppenvård där det ännu inte finns.

Vad gäller missbruksvården idag, så antyder vissa idag att missbrukarna upplevs som jobbiga av vården, så de hänvisar dem till andra, där de hänvisas vidare osv tills de tröttnar. I större städer har man föreslagit speciella avdelningar för missbrukare därför.

Jag dricker också ett par folköl till helgen.. Jag har märkt att man får mest valuta av den. 6 folköl kostar c:a 15 kr på Willys, medan de andra alternativen kostar minst 35 kr trots att alkoholhalten bara är 0,7 % högre dvs 25 %. Konstig prissättning.

Du kan läsa pdf-filen med Adobe Acrobat. Jag brukar ibland kopiera vissa sidor från den till ett ordbehandlingsprogram. Men oftast numera så läser jag pdf-filer, som har upp till 100 sidor utan problem. Socialstyrelsens kunskapsöversikt om schizofreni kan man också beställa som tryckt. Jag tror den kostade 126 kr.

Admin