Hur kulturellt betingad är sjukdomen?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #11406 av
Jag assosierar till skillnader mellan Japan och USA. Usa är starkt individfokuserat. Man ska vara en stark individ där! Japan är mycket mer grupporienterat. Det är fult att försöka hävda sig som individ i Japan. Sverige någonstans mella dessa.

Kanske är grupporienteringen att föredra.

Men Japan kan också vara hård mot "avvikare". Man accepterar ex.vis sällan vänsterhänta.
Mer
19 år 1 månad sedan #11425 av Tikki
Det har funnits en religiös grupp i Tibet som tror följande:
Man kommer himlen i det skick man var i när man dog, förutom själva dödsorsaken. Sen är man i det skicket i evighet.
Därför har barnen som plikt att döda sina föräldrar när de är ca 50 år.
Skulle detta hänt i Sverige hade det blivit rättpsyk. Men i den sekten ansågs det normalt. 8O
Mer
19 år 4 veckor sedan #11435 av Admin1
Kulturella faktorer har nog ganska stor betydelse för schizofrenin. Kulturella faktorer påverkar också diagnostiken, eftersom avvikande beteende och idéer är kopplat till den kultur man lever i enligt DSM. Symptom som en i Afrika har kan därför kanske inte bli bedömda som schizofreni i Afrika, medan jag kan tänka mig att en svensk psykiatriker skulle hicka till om man började prata om onda andar odyl, som är vardagsmat i Afrika.

I Uländer har schizofrenin bättre prognos och ett lindrigare förlopp än i iländer. I iländer återhämtar sig 25 % medan i uländer är det oftast mycket högre. I Indien har jag sett återhämtningsprocent på 75 %. En intressant sak är att personer från uländer som utvandrar till iländer har en ökad risk att få schizofreni. Invandrare har alltså en högre risk än normalbefolkningen i iländer att få schizofreni.
www.viska.se/index.php/nyheter/9 ... i-ulaender

Varför schizofrenin är lindrigare i uländer vet man inte exakt. Det finns olika teorier dock. En teori säger att i iländer så förlorar man sin plats i samhället vid psykos. Man blir inlagd på sjukhus och förlorar sitt arbete och kontakt med övriga samhället. I uländer så behåller man sin plats i samhället och det finns fler lämpliga arbeten till personer med funktionsnedsättning.

Japan är nog det sämsta landet att leva i om man har schizofreni. Det finns en väldig intolerans mot avvikare och de med schizofreni övermedicineras oftast på ett unikt sätt. De kan ha fyra olika antipsykotika t.ex. Jag tror siffran 33 % som du citerade var inte återhämtade utan tvärtom kroniskt sjuka, medan motsvarande siffra för Nigeria var bara 2 %. I Japan har man för att minska stigmat för de med schizofreni bytt namn på sjukdomen.
  • Gäst.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 veckor sedan #11448 av Gäst.
Svar från Gäst. i ämnet Hur kulturellt betingad är sjukdomen?
Kanske "kravlistan" hos mer utvecklade samhällen har betydelse? Vi har fler sofistikerade system i Sverige, USA, Japan än i U-länderna.

Vi har stora växande(?) krav på effektititet hos i-länderna.

Det ska gå snabbt och i rätt tid, så man inte hindrar andra och tar upp för mycket av deras dyrbara tid!

Samma skillnader finns ju också mellan storstäder och landsbyggd.
Mer
19 år 4 veckor sedan #11469 av Moonlight
Mycket har med kulturen att göra. Tex det som betraktas som normalt i Tibet skulle betraktas här på ett helt annat sätt. Och det som betraktas normalt här kanske betraktas helt sjukt i något annat land.
Mer
19 år 4 veckor sedan #11492 av Admin1
Det är möjligt att kravlistan har betydelse, men om man tänker efter kan det finnas många andra faktorer. Mentalsjukhusen expanderades på 1800-talet, när folk flyttade in i städerna. Kravlistan var kanske inte så hög då.

Det kan vara sociala faktorer att man i städer måste kunna umgås med andra på ett helt annat sätt än på landet. Mentalsjukhusen har också skapat segregering och stigmatisering, som drabbar de med psykisk sjukdom än idag.

Jag tror på att man måste satsa mer på att ordna lämpliga arbeten åt de med schizofreni. Det kan inte vara rimligt att ha för höga kravlistor som alla inte kan uppfylla och sedan lämna dem i sticket. Låter ociviliserat faktiskt!