Klara en djup psykos utan sjukhusvård?

Mer
15 år 1 dag sedan #209240 av Johan23
Det är så Jag tänkte att man blir sämre utav att se folk som hardet "ännu" värre.
Men hur långt kan man låta det fortskrida innan man istället blir tvångsinskriven?

Det är som en levande mardröm allt...men vad ska man göra.

/adam
Mer
15 år 1 dag sedan #209243 av Nissegossen
Det är ju individuellt när man bör uppsöka psykiatrin för inläggning, mao du avgör själv.

Men skulle du få paranoia och tycker att du själv skulle ta livet av dig själv eller någon annan, ja, då är ju tvångsinläggning mycket aktuellt!

Klarar du dig själv och uppfattar dig själv som deppad, kanske det räcker med antidepressiva. Det kanske kräver en högre styrka på medicinen och/eller annan sorts antipsykotika.Det kan räcka med en doshöjning av den medicin du har. Det är ju så, att vissa mediciner är bra för en själv, men man kan här pröva sig fram till en medicin som är tillräckligt kraftfull för att ta bort de värsta nojorna.

Det gäller att känna igen, när du börjar känna dig psykosnära och att det håller på att gå över i en regelrätt psykos och att du då har sinnesnärvaro till att öka på dosen av ditt antipsykotika, samt att du drogar ned dig efter en vaknatt,så du sover garanterat nästa natt.

Sover du inte på ett par dygn, ja, då är det en sexfilig motorväg rakt in på psyket..
Jag själv har inte varit inlagd sedan 1986

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 1 dag sedan #209316 av Geta
Fast jag har varit inlagd ett flertal gånger så kan jag
inte påstå att jag varit störd av de andra patienterna.
Tvärtom så har det varit roligt att träffa nya helt
främmande personer som det har varit lätt att prata
med. Det är ju inte så att man själv är frisk och de
andra sjuka. Jag förstår inte pratet om att det är så
svårt att blandas med andra psykiskt sjuka.
Mer
15 år 1 dag sedan #209320 av Nissegossen
jag håller med Geta, de roligaste sitter i rökrummet

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 1 dag sedan #209340 av Jocke
Det finns lättare och svårare klientel blandat på klinikerna. Den som personalen tycker kan vara jobbig kan vara from som ett lamm mot en och tvärtom. Jag tänker mig även att ngn tar hjälp av personalen för att nå sitt mål, hur detta ska avgöras är nog beroende hur man utnyttjar situationen. Empati och empatibrist går då rakt inte ihop.

Jag vet att dem mest utåtriktade satt i rökkuren, numera måste man ut i kylan och frysa för att få sig en bloss. Hur gör dem på rättspsyk, har dem rastgårdar?

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 1 dag sedan #209366 av Admin1

Johan23 skrev: Det är så Jag tänkte att man blir sämre utav att se folk som hardet "ännu" värre.
Men hur långt kan man låta det fortskrida innan man istället blir tvångsinskriven?


Tvångsvård blir det först, när man blir en fara för sig själv och andra. Dessutom skall man ha en allvarlig psykisk störning typ schizofreni. Det är mycket upp till den enskilda läkaren om det blir tvångsvård eller ej. En bedömningsfråga. Tvångsvård tas väl också sedan upp för bedömning i länsrätten. Tvångsvården varierar 10-faldigt mellan olika delar av landet och också mellan olika länder.

Tror inte att psykoser försämras av att man är inlagd. Man har också oftast eget rum på avdelningen. Många får också psykoser pga att de slutat med medicinen, men på avdelningen måste de börja att ta medicin igen.